Dyr och alldaglig fransk historia

Kompaktsuven Peugeot e-2008 erbjuds för första gången med elmotor. Men vad är det egentligen – en elbil ut i fingerspetsarna eller mer som en vanlig bil med elmotor?

Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel (som är en syntetisk mocka), filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.

Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel (som är en syntetisk mocka), filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Motor2020-08-24 08:27

Svetten pärlar sig i pannan. Jag har precis missat avfarten till närmaste laddstation och räckvidden minskar snabbt i motorvägsfart. Den pressade situationen gör att jag av misstag byter menyspråk till franska och eftersom bokstaven ö saknas i det franska språket går det nu inte att skriva Norrköping i navigationen. ”I-cockpit” heter Peugeots programvara och den är långt ifrån användarvänlig.

Teslaladdare

När jag söker efter laddning dyker en Teslaladdare upp som förstahandsval. Hur tänkte Peugeot nu? De andra förslagen är vanliga vägguttag med långsam laddning. Med det tillvägagångssättet skulle vi få tillbringa halva helgen på parkeringen.

Att veta hur långt man kommer och var man kan ladda måste ändå vara det viktigaste med en elbil. Men ögat får söka för länge på mätartavlan för att se räckvidden. Förväntar man sig att navigationen ska lotsa en till närmaste laddstolpe blir man besviken. 

Att ombordservice och information om laddning är dålig är inget unikt för Peugeot. Med ett undantag, du kanske vet vilket märke jag tänker på? Tesla minimerar de logistiska problemen med ett eget laddnätverk. De bilarna har koll på var närmaste laddare finns och användarna slipper krångel med appar och laddkort.

Mobiler med surf

Det får mig att tänka på när Ericsson och Nokia lanserade mobiltelefoner som man kunde surfa på. Det var häftigt fram till att Apple lanserade Iphone.

Åter till e-2008.

Jag trivs bakom ratten och får direkt en känsla för var bilen börjar och slutar. Den ser glad och levande ut tack vare färg och form. Elmotorns reaktioner är snabba och mjuka. Här har ingenjörerna lyckats. Elektriska drivlinor har fördelen att gå mjukt och tyst eftersom de inte kräver tunga svänghjul och kopplingslameller som ska samarbeta. Även i motorvägsfart är det dämpat i kupén.

Som elbil placerar sig e-2008 i mitten av räckviddsligan. Enligt WLTP, EU:s nya avgastest som numera visar tämligen rätt, ska man komma 32 mil, men i verkligheten är sträckan kortare än så eftersom hastighet och temperatur påverkar. En sommardag lyckas vi bara köra drygt 20 mil åt gången i motorvägsfart. Snabbladdning från 0 till 80 procent tar cirka 30 minuter.

Hemtam men dyr

Det här är mer en vanlig bil än en futuristisk farkost. Den är hemtam och lätthanterlig med bra innerutrymmen. Men priset. Räknar man ut kostnaden per räckviddskilometer landar nya e-2008 på 1 437 kronor per kilometer, i samma gäng som de mer exklusiva Tesla Model 3 och Polestar 2. De närmaste konkurrenterna Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro tar sig 45–48 mil. Även om Volkswagen ID 3 är en mindre bil så utmanar den i pris, 434 900 kronor och räckvidd om 43 mil.

E-2008 har många kvalitéer. Det återstår att se om 32 mil räcker för en familjebil i Sverige året runt med tanke på att räckvidden sjunker lika dramatiskt som utomhustemperaturen om vintern.

Peugeot e-2008

Specifikationer

Grundpris: GT Electric 519 900 kronor. (Avdrag 60 000 kronor i miljöbilsbonus).

Instegsmodellen Active kostar från 459 900 kronor.

Förbrukning: 177 Wh/km.

Räckvidd på el: 32 mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Kraftöverföring: Automatisk steglös med tre olika körlägen, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 50 kWh.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 136 hästkrafter.

Max vridmoment: 260 Nm.

Tjänstevikt: 1 658 kg

Längd/bredd/höjd: 4,30/1,98/1,55 meter.

Bagageutrymme: 434–1 467 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 9,0 sekunder.

Toppfart: 150 km/tim.

Fullt batteri med laddbox (11kw): fem timmar fyra minuter.

80 procent batteri 100 kW laddning: cirka 30 minuter.

Omdömen

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Tyst motor med bra kraft från noll. Fint samspel mellan motor och växellåda, går att utföra fickparkeringar med kirurgisk precision. För klen bromsåtervinning – går ej att ”enpedalsköra”. Bra gasrespons i sportläget!

Ekonomi/miljö +++ (3/5)

En dyr bil. Skatten är dock låg. Inga lokala utsläpp. Att snabbladda en elbil kostar i genomsnitt 1,50–3,50 kronor per kilowattimme (kWh), fullt batteri i e-2008 kostar alltså 75–175 kronor.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Lättkörd och smidig. Batteriet sitter under bilen och adderar cirka 300 kilo till bilens vikt, det har en positiv inverkan på suvens annars höga tyngdpunkt. Det är lätt att få en känsla för bilens placering på vägen. Fjädringen är åt det stramare hållet. Erbjuds endast med framhjulsdrift, dragkrok går ej att få.

Säkerhet ++++ (4/5)

Krocktestades och fick 4 av 5 i betyg av Euro NCAP. Fick ej högsta betyg främst för att kollisionsskyddet för människor utanför bilen brister.

Helhet ++++ (4/5)

E-2008 är en allsidig kompaktsuv som skulle bli en fullträff med längre räckvidd och ett mer användarvänligt multimediasystem. Bilen upplevs precis som en vanlig bil fast på el – på gott och ont.

Två konkurrenter

Hyundai Kona 64 kWh Advanced Plus

459 900 kronor 204 hk. 395 Nm. CO2 0 gr/km. NOx 0 gr/km. Räckvidd 48 mil (WLTP).

Finns även en billigare version med mindre batteri och lägre räckvidd, går att få med dragkrok. Fullt batteri med laddbox (10,5 kW) tar sju timmar och 30 minuter. 80 procent batteri med 100 kW laddning tar cirka en timme.

Kia e-Niro 64 kWh Advanced Plus

506 800 kronor. 204 hk. 395 Nm. CO2: 0 gr/km. NoX: 0 gr/km. Räckvidd 45 mil (WLTP).

Mer påkostad och generösare utrustning i instegsmodellen. Något klenare snabbladdning. Fullt batteri med laddbox (11 kW) tar fem timmar och 48 minuter. 80 procent batteri med 80 kW laddning tar cirka en timme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!