Svetten pärlar sig i pannan. Jag har precis missat avfarten till närmaste laddstation och räckvidden minskar snabbt i motorvägsfart. Den pressade situationen gör att jag av misstag byter menyspråk till franska och eftersom bokstaven ö saknas i det franska språket går det nu inte att skriva Norrköping i navigationen. ”I-cockpit” heter Peugeots programvara och den är långt ifrån användarvänlig.
Teslaladdare
När jag söker efter laddning dyker en Teslaladdare upp som förstahandsval. Hur tänkte Peugeot nu? De andra förslagen är vanliga vägguttag med långsam laddning. Med det tillvägagångssättet skulle vi få tillbringa halva helgen på parkeringen.
Att veta hur långt man kommer och var man kan ladda måste ändå vara det viktigaste med en elbil. Men ögat får söka för länge på mätartavlan för att se räckvidden. Förväntar man sig att navigationen ska lotsa en till närmaste laddstolpe blir man besviken.
Att ombordservice och information om laddning är dålig är inget unikt för Peugeot. Med ett undantag, du kanske vet vilket märke jag tänker på? Tesla minimerar de logistiska problemen med ett eget laddnätverk. De bilarna har koll på var närmaste laddare finns och användarna slipper krångel med appar och laddkort.
Mobiler med surf
Det får mig att tänka på när Ericsson och Nokia lanserade mobiltelefoner som man kunde surfa på. Det var häftigt fram till att Apple lanserade Iphone.
Åter till e-2008.
Jag trivs bakom ratten och får direkt en känsla för var bilen börjar och slutar. Den ser glad och levande ut tack vare färg och form. Elmotorns reaktioner är snabba och mjuka. Här har ingenjörerna lyckats. Elektriska drivlinor har fördelen att gå mjukt och tyst eftersom de inte kräver tunga svänghjul och kopplingslameller som ska samarbeta. Även i motorvägsfart är det dämpat i kupén.
Som elbil placerar sig e-2008 i mitten av räckviddsligan. Enligt WLTP, EU:s nya avgastest som numera visar tämligen rätt, ska man komma 32 mil, men i verkligheten är sträckan kortare än så eftersom hastighet och temperatur påverkar. En sommardag lyckas vi bara köra drygt 20 mil åt gången i motorvägsfart. Snabbladdning från 0 till 80 procent tar cirka 30 minuter.
Hemtam men dyr
Det här är mer en vanlig bil än en futuristisk farkost. Den är hemtam och lätthanterlig med bra innerutrymmen. Men priset. Räknar man ut kostnaden per räckviddskilometer landar nya e-2008 på 1 437 kronor per kilometer, i samma gäng som de mer exklusiva Tesla Model 3 och Polestar 2. De närmaste konkurrenterna Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro tar sig 45–48 mil. Även om Volkswagen ID 3 är en mindre bil så utmanar den i pris, 434 900 kronor och räckvidd om 43 mil.
E-2008 har många kvalitéer. Det återstår att se om 32 mil räcker för en familjebil i Sverige året runt med tanke på att räckvidden sjunker lika dramatiskt som utomhustemperaturen om vintern.