Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tillsyn av 1177:s chattbot efter avvikelser

Läkemedelsverket startar en tillsyn av leverantören P24 vars tekniklösning ersätter ett samtal med en sjuksköterska med en chattbot vid vårdguiden 1177, rapporterar Dagens Nyheter.

Chattboten ska fungera som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten i stället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Arkivbild.

Chattboten ska fungera som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten i stället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Hälsa2023-10-12 02:40

Läkemedelsverket startar en tillsyn av leverantören P24 vars tekniklösning ersätter ett samtal med en sjuksköterska med en chattbot vid vårdguiden 1177, rapporterar Dagens Nyheter.

Tillsynen inleds sedan avvikelser har observerats i den automatiska triage-tjänsten, vilket DN och SVT tidigare har rapporterat om.

En av regionerna som har testat leverantörens chattbot är Västra Götalandsregionen som pausade tjänsten sedan den visat på brister.

– Vi startar upp ett nytt ärende. Det har kommit flera signaler och därför tar vi initiativ till en tillsyn av aktören, säger Sandra Sjöåker, utredare på Läkemedelsverkets enhet för medicinteknik, med fokus på medicinteknisk programvara, till DN.

Sorteringsverktyget lovar en nära 100 procentig träffsäkerhet vad gäller prioritering av patienters vårdnivå – men visar avvikelser i tre fall av tio, enligt en stickprovskontroll. P24 har inte sett någon anledning att rapportera till Läkemedelsverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om