FrÄn januari till och med november 2020 hade Kvinnofridslinjen besvarat fler samtal Àn under hela 2019, enligt siffror som Ekot har tagit del av. I snitt inkom 129 samtal per dygn.
ââDet kan vara ett tecken pĂ„ större medvetenhet om att det finns hjĂ€lp att fĂ„, sĂ€ger Ă sa Witkowski, verksamhetschef pĂ„ Kvinnofridslinjen, till Ekot.
Kvinnofridslinjen Ă€r öppen dygnet runt för kvinnor som utsatts för hot, vĂ„ld eller sexuella övergrepp. Ăven anhöriga till kvinnorna kan fĂ„ hjĂ€lp via linjen.
HjÀlpverksamheten drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset pÄ uppdrag av regeringen.
ââDet Ă€r sorgligt att ett land som brukar beskrivas som vĂ€rldens mest jĂ€mstĂ€llda fortfarande har sĂ„ mycket vĂ„ld mot kvinnor sĂ„ att det Ă€r ett sĂ„dant stort behov av stöd. Samtidigt Ă€r det bra att vi kommit sĂ„ lĂ„ngt i vĂ„rt jĂ€mstĂ€lldhetsarbete sĂ„ att det trots allt finns hjĂ€lp att fĂ„, sĂ€ger Ă sa Witkowski.
Under jul och nyÄr sker ofta en ökning av samtalen till linjen. Allra flest samtal kom under 2019 dygnet före nyÄrsafton. Under det dygnet besvarades 204 samtal.