Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Elever saknar inflytande i mobbningsfrÄgor

Arbetet mot mobbning och krÀnkande behandling inkluderar inte eleverna, tycker mer Àn hÀlften av de barn och unga som deltog i Friends Ärliga rapport. Ronja Dahlén Àr en elev som inte kÀnt sig lyssnad pÄ.

Friends slÀpper sin Ärliga rapport om förekomsten av mobbning och krÀnkningar.

Friends slÀpper sin Ärliga rapport om förekomsten av mobbning och krÀnkningar.

Foto: TT Grafik

HÀlsa och sjukvÄrd2020-08-11 06:06

Utfrysning, blickar och ord kan göra minst lika ont som sparkar och slag. Det vet Ronja Dahlén som blev mobbad pÄ högstadiet. I en tjejgrupp med hÄrt klimat och tuff jargong skapades en hierarki dÀr hon hamnade lÀngst ner.

– Om jag kom till matsalen först och satte mig vid ett bord med lediga stolar sĂ„ gick de andra till ett annat bord pĂ„ andra sidan matsalen, berĂ€ttar Ronja DahlĂ©n som i dag Ă€r med i Friends barn- och ungdomsrĂ„d.

FÄr inte vara delaktiga

I januari i Ă„r blev Barnkonventionen svensk lag. I den stĂ„r det bland annat att barn har rĂ€tt att göra sin röst hörd i alla frĂ„gor som rör dem. Men 65 procent av de tillfrĂ„gade i Ă„rskurs 6–9 anser att de endast delvis, sĂ€llan eller aldrig fĂ„r möjlighet att vara delaktiga i skolans trygghetsarbete, enligt Friends rapport.

– Trygghetsarbetet i skolan Ă€r i allra högsta grad en frĂ„ga som rör barn, sĂ€ger Maria Loodberg, sakkunnig pĂ„ Friends, som ser allvarligt pĂ„ statistiken men misstĂ€nker att barn och unga ibland inte fĂ„r ta del av vad som faktiskt görs för att sĂ€kra deras trygghet.

– Barn tycker till exempel ibland nĂ€r det kommer till trygghetsarbete att vuxna inte agerar, men ofta kanske de gör det i personalrummet dĂ€r de diskuterar med kollegor.

Men i Friends personalenkÀt som skickats ut till pedagoger, skolledare och fritidspersonal uppger 28 procent av de tillfrÄgade att de endast delvis, i ganska liten utstrÀckning eller inte alls har tillrÀckligt med kunskaper i trygghets- och likabehandlingsfrÄgor.

"MÄste rÀtta till"

Johan Lilly Gyberg Àr undervisningsrÄd pÄ Skolverket och anser att det Àr en signal till huvudmÀnnen att det finns brister som behöver ses över.

– Om det inte finns tillrĂ€ckliga kunskaper för att utföra det arbete man mĂ„ste utifrĂ„n lagstiftningen, sĂ„ mĂ„ste man rĂ€tta till det. Till exempel genom kompetensutveckling eller genom andra arbetssĂ€tt, sĂ€ger han.

Ronja Dahlén berÀttar om gÄnger dÄ hon har försökt lyfta saker som hon inte tyckt fungerat i skolan nÀr det gÀller trygghetsarbetet, men hon upplever sina Äsikter som bortviftade.

– Till exempel röstade vi fram kamratstödjare som skulle vara klassens bĂ€sta vĂ€n men det var alltid de populĂ€ra som ocksĂ„ var mobbare som valdes, berĂ€ttar hon.

Ökad nĂ€tnĂ€rvaro

Under coronavĂ„ren startade Friends ett samarbete med ett spelföretag. Deras undersökning visar att anvĂ€ndandet av digitala plattformar och sociala medier har ökat det senaste halvĂ„ret. Drygt 10 000 unga i Ă„ldrarna 9–19 Ă„r deltog och 16 procent upplever Ă€ven att krĂ€nkningarna pĂ„ dessa plattformar har ökat under pandemin.

– Jag tror inte att coronapandemin i sig skapar ett hat utan det handlar nog snarare om att fler Ă€r mer ute pĂ„ forumen, sĂ€ger Maria Loodberg.

Ronja Dahlén utsattes aldrig för mobbning via sociala medier men situationen i skolan ledde till slut till att hon bytte skola. I dag mÄr hon bra och nÀmner judotrÀningen som en starkt bidragande orsak till att Äterigen se sitt eget vÀrde.

– Det var nog det enda stĂ€lle som jag verkligen levde pĂ„. Jag minns att jag tĂ€nkte att bara jag klarar av den hĂ€r dagen och fĂ„r trĂ€na i kvĂ€ll sĂ„ blir det bra, sĂ€ger hon.

I dag leder hon sjÀlv judotrÀning för barn och det har blivit ett sÀtt för henne att kÀmpa mot mobbning i samhÀllet.

– Jag gör allt jag kan för att inget barn dĂ€r ska kĂ€nna sig illa berörd och det kĂ€nns jĂ€ttefint.

Fakta: Friendsrapporten

Mellan 1 augusti 2019 och 1 juni 2020 har totalt 14 818 barn och unga svarat pĂ„ frĂ„gor om förekomsten av mobbning och krĂ€nkningar. PersonalenkĂ€ten Ă€r besvarad av 1 587 anstĂ€llda.

Insamlingen av materialet har genomförts via webbaserade och Äldersanpassade enkÀter dÀr samtliga respondenter varit anonyma.

Friendsrapporten har publicerats sedan 2012 för att sprida kunskap om förekomsten av mobbning och krÀnkningar i svensk skola.

Friends Àr en organisation som ger vuxna forskningsbaserade verktyg, för att förhindra mobbning bland barn och unga.

KĂ€lla: Friends

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!