Utfrysning, blickar och ord kan göra minst lika ont som sparkar och slag. Det vet Ronja Dahlén som blev mobbad pÄ högstadiet. I en tjejgrupp med hÄrt klimat och tuff jargong skapades en hierarki dÀr hon hamnade lÀngst ner.
ââOm jag kom till matsalen först och satte mig vid ett bord med lediga stolar sĂ„ gick de andra till ett annat bord pĂ„ andra sidan matsalen, berĂ€ttar Ronja DahlĂ©n som i dag Ă€r med i Friends barn- och ungdomsrĂ„d.
FÄr inte vara delaktiga
I januari i Ă„r blev Barnkonventionen svensk lag. I den stĂ„r det bland annat att barn har rĂ€tt att göra sin röst hörd i alla frĂ„gor som rör dem. Men 65 procent av de tillfrĂ„gade i Ă„rskurs 6â9 anser att de endast delvis, sĂ€llan eller aldrig fĂ„r möjlighet att vara delaktiga i skolans trygghetsarbete, enligt Friends rapport.
ââTrygghetsarbetet i skolan Ă€r i allra högsta grad en frĂ„ga som rör barn, sĂ€ger Maria Loodberg, sakkunnig pĂ„ Friends, som ser allvarligt pĂ„ statistiken men misstĂ€nker att barn och unga ibland inte fĂ„r ta del av vad som faktiskt görs för att sĂ€kra deras trygghet.
ââBarn tycker till exempel ibland nĂ€r det kommer till trygghetsarbete att vuxna inte agerar, men ofta kanske de gör det i personalrummet dĂ€r de diskuterar med kollegor.
Men i Friends personalenkÀt som skickats ut till pedagoger, skolledare och fritidspersonal uppger 28 procent av de tillfrÄgade att de endast delvis, i ganska liten utstrÀckning eller inte alls har tillrÀckligt med kunskaper i trygghets- och likabehandlingsfrÄgor.
"MÄste rÀtta till"
Johan Lilly Gyberg Àr undervisningsrÄd pÄ Skolverket och anser att det Àr en signal till huvudmÀnnen att det finns brister som behöver ses över.
ââOm det inte finns tillrĂ€ckliga kunskaper för att utföra det arbete man mĂ„ste utifrĂ„n lagstiftningen, sĂ„ mĂ„ste man rĂ€tta till det. Till exempel genom kompetensutveckling eller genom andra arbetssĂ€tt, sĂ€ger han.
Ronja Dahlén berÀttar om gÄnger dÄ hon har försökt lyfta saker som hon inte tyckt fungerat i skolan nÀr det gÀller trygghetsarbetet, men hon upplever sina Äsikter som bortviftade.
ââTill exempel röstade vi fram kamratstödjare som skulle vara klassens bĂ€sta vĂ€n men det var alltid de populĂ€ra som ocksĂ„ var mobbare som valdes, berĂ€ttar hon.
Ăkad nĂ€tnĂ€rvaro
Under coronavĂ„ren startade Friends ett samarbete med ett spelföretag. Deras undersökning visar att anvĂ€ndandet av digitala plattformar och sociala medier har ökat det senaste halvĂ„ret. Drygt 10 000 unga i Ă„ldrarna 9â19 Ă„r deltog och 16 procent upplever Ă€ven att krĂ€nkningarna pĂ„ dessa plattformar har ökat under pandemin.
ââJag tror inte att coronapandemin i sig skapar ett hat utan det handlar nog snarare om att fler Ă€r mer ute pĂ„ forumen, sĂ€ger Maria Loodberg.
Ronja Dahlén utsattes aldrig för mobbning via sociala medier men situationen i skolan ledde till slut till att hon bytte skola. I dag mÄr hon bra och nÀmner judotrÀningen som en starkt bidragande orsak till att Äterigen se sitt eget vÀrde.
ââDet var nog det enda stĂ€lle som jag verkligen levde pĂ„. Jag minns att jag tĂ€nkte att bara jag klarar av den hĂ€r dagen och fĂ„r trĂ€na i kvĂ€ll sĂ„ blir det bra, sĂ€ger hon.
I dag leder hon sjÀlv judotrÀning för barn och det har blivit ett sÀtt för henne att kÀmpa mot mobbning i samhÀllet.
ââJag gör allt jag kan för att inget barn dĂ€r ska kĂ€nna sig illa berörd och det kĂ€nns jĂ€ttefint.