Branta backar, höga hopp och och en naturupplevelse utöver det vanliga. För de som åker offpist finns det mycket som lockar – och samtidigt uppenbara risker.
Förutom laviner kan skid- och snowboardåkare som rör sig ute i det fria både landa fel och köra in i träd. Men enligt en undersökning från Naturvårdsverket och skidåkarsajten Freeride har riskacceptansen bland åkarna minskat från 74 till 62 procent mellan 2013 och 2020.
– Det är glädjande siffror anser jag, även om det säkert finns en viss felmarginal, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd.
Mer aggressiv åkning
En bidragande orsak till minskningen är att kunskapen bland dem som ger sig ut bortom pisterna har ökat.
– Ta risker gör man förstås fortfarande, men man gör det på ett sätt där man är betydligt mer påläst än tidigare. Man förstår konsekvenserna om en lavin skulle gå eller om det sker ett fall i brant terräng.
Ytterligare en faktor som pekar mot ett större säkerhetstänk är att användningen av lavinryggsäck – en sorts airbag som ska förhindra att man begravs i en lavin – fördubblats från 20 till 40 procent sedan 2013.
Men det finns också trender på området som delvis pekar i en annan riktning.
Som exempel nämner Wikberg att många bedömare i fjällen observerat att intresset för brantare och mer aggressiv åkning har ökat. I undersökningen framgår det att 28 procent av de svarande har varit med om en offpist-relaterad olycka.
Egenansvar viktigt
Per-Olov Wikberg vill dock inte göra någon generell avrådan från att åka i mer riskabel terräng. Han understryker i stället vikten av egenansvar.
– - Syftet med hela fjällsäkerhetsarbetet är att vi ska förbygga olyckor, men skidåkaren måste själv måste ta beslutet om han eller hon ska genomföra ett brant åk. Det vi kan göra är att tillhandahålla kunskap som ger ett så bra beslutsstöd som möjligt i form av kartor och väder- och lavinprognoser.