Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SkruvhĂ„len passade – Slussenbron Ă€r pĂ„ plats

Att bygga en bro i Kina och sedan montera den i skruvhÄl som borrats i Stockholm Àr ingenting för den som tycker att "lite snett ocksÄ Àr rakt". NÀr den nya bron vid Slussen nu kommit pÄ plats har mÀtning och millimeterpassning varit helt avgörande.

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlÀnde till Stockholm pÄ bÄt frÄn Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hÄrt och noggrant för att fÄ in stÄlkonstruktionen pÄ sin exakta och slutliga plats.

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlÀnde till Stockholm pÄ bÄt frÄn Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hÄrt och noggrant för att fÄ in stÄlkonstruktionen pÄ sin exakta och slutliga plats.

Foto: Ali Lorestani/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-04-19 19:55

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlĂ€nde till Stockholm pĂ„ bĂ„t frĂ„n Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hĂ„rt och noggrant för att fĂ„ in stĂ„lkonstruktionen pĂ„ sin exakta och slutliga plats.

Först drogs bron ungefÀrligt, pÄ en decimeter nÀr, pÄ plats av bogserbÄtar med grova vajervinschar. Men dÀrefter blev det mer precisionsarbete.

– Sedan dess har vi hĂ„llit pĂ„ med att finjustera in bron pĂ„ millimetern exakt dĂ€r den ska ligga. DĂ„ anvĂ€nder vi oss av stora domkrafter och trycker i olika Ă€ndar för att fĂ„ den pĂ„ rĂ€tt plats, sĂ€ger David Karlsson som Ă€r produktionschef för Slussenbron.

Mycket mÀta

Noggranna mÀtningar har varit avgörande för att fÄ den stora bron att passa pÄ sin plats.

– Det var mycket som skulle klaffa vilket gjort att vi har fĂ„tt mĂ€ta vĂ€ldigt mycket. Sista mĂ€tningen gjorde vi nĂ€r vi stod ute pĂ„ fartyget vid StadsgĂ„rden. DĂ„ gjorde vi den slutgiltiga mĂ€tningen för att se om nĂ„got hade hĂ€nt under transporten för att veta att bron verkligen skulle passa in.

Och det Àr inte bara bron och fundamenten som mÀtts. Man har ocksÄ varit tvungen att hÄlla noga koll pÄ vattenstÄndet i Saltsjön.

För att flytta bron i höjdled i det begrÀnsade utrymmet mellan Gamla stan och Södermalm har de pontoner som bron haft under frakten fyllts med vatten. Men arbetet har försvÄrats av att vattenstÄndet kan variera med upp till tre decimeter under en dag.

– Om vi stĂ„r dĂ€r och pumpar in vatten i de hĂ€r pontonerna, vilket tar ganska lĂ„ng tid för att komma ner med bron sĂ„ att den hamnar pĂ„ sitt stöd, sĂ„ kommer vi ut efter fikat och det Ă€r helt plötsligt en decimeter högre vatten. NĂ€r vi sĂ€nker ner nĂ„gonting och ska passa in nĂ„n skruv i ett skruvhĂ„l och tar en paus kan det vara sĂ„ att den Ă„kt av nĂ€r vi kommer ut igen, sĂ€ger David Karlsson.

SkruvhÄlen passar

Men trots utmaningarna tycker han att arbetet har gÄtt vÀldigt bra.

– Alla skruvhĂ„l och allting som vi har gjort pĂ„ plats har passat ihop med det vi har byggt pĂ„ andra sidan vĂ€rlden. Det Ă€r coolt. Jag Ă€r mycket nöjd med allt hur det har gĂ„tt hittills.

Nu pÄgÄr nÄgra sista finjusteringar, bland annat för att fÄ de lager pÄ plats som möjliggör för bron att röra sig beroende pÄ utomhustemperaturen. NÀr det Àr varmt vÀxer bron och nÀr det Àr kallt krymper den.

Asfalt och guldfÀrg

Samtidigt byggs stÀllningen till det tÀlt som ska sitta över bron fram till nÄgon gÄng i sommar. Under tÀltet kommer det göras bland annat belÀggningsarbeten.

– Det ska pĂ„ rostskydd och sedan asfalt. Och sĂ„ ska vi montera toppföljare pĂ„ rĂ€cket, handledare och belysningsstolpar och helt enkelt fĂ€rdigstĂ€lla bron, sĂ€ger David Karlsson.

Även mĂ„lningen av bron i den slutliga guldkulören Ă„terstĂ„r. Den kommer att ske i flera etapper. Sedan Ă€r det planerat att bron ska öppna för trafik nĂ„gon gĂ„ng i höst.

Fakta: Huvudbron vid Slussen

Material: StÄl.

MÄtt: 140 meter lÄng, 45 meter bred med en vikt pÄ över 3 000 ton.

BerÀknad livslÀngd: 120 Är.

StÄlkonstruktionen har byggts fÀrdig i sin helhet i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som Àr en av de största brotillverkarna i vÀrlden.

Bron har transporterats till Stockholm med lastfartyget Zhen Hua 33, ett sÄ kallat semi-submersible ship som kan sÀnkas flera meter under vattenytan. Fartyget Àr 227 meter lÄngt och 43 meter brett.

KĂ€lla: Stockholm stad och Slussenprojektet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!