Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Promenadfart gÀllde vid sekelskiftet

I bilismens ungdom kunde hastighetsbegrÀnsningen vara sex kilometer i timmen. I dag gÄr det som bekant betydligt fortare. Men sÄ Àr ocksÄ vÀgarna sÀkrare.

Reglerna för fordonens hastighetsbegrÀnsningar har Àndrats flera gÄnger genom Ären.

Reglerna för fordonens hastighetsbegrÀnsningar har Àndrats flera gÄnger genom Ären.

Foto: TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-15 08:20

Maria Krafft Àr mÄldirektör pÄ Trafikverket och har koll pÄ hastighetsbestÀmmelser. I dagens trafik gÄr mobilitet och sÀkerhet hand i hand.

– PĂ„ tvĂ„ plus ett-vĂ€gar, med vajerrĂ€cken mellan, Ă€r begrĂ€sningen 100 kilometer i timmen jĂ€mfört med 80 pĂ„ mötesvĂ€gar. Du kommer alltsĂ„ fram fortare pĂ„ de sĂ€krare vĂ€garna, sĂ€ger hon.

Flaggvakt

LÄngt före bilarnas verkliga intÄg infördes lagar för att höja sÀkerheten nÀr fordon rullade pÄ vÀgarna. Redan Är 1844 i Storbritannien stipulerades i lag att en flaggvakt skulle gÄ 100 meter före varje landsvÀgsÄngvagn och senare Àven motordrivet fordon. Maxhastigheten var 6 kilometer i timmen.

Begreppet fortkörning Àr nÀstan lika gammalt som gatan. Redan Är 1904 bötfÀlldes ett fordon i Sverige. DÄ var det en spÄrvagn som körde för fort, enligt Stockholms Dagblad. Men de första hastighetsbegrÀnsningarna för bilar kom först tvÄ Är senare. I den första förordningen stÄr det:

”Automobil fĂ„r icke framföras med större hastighet Ă€n som motsvarar i stad, köping och annat tĂ€ttbebyggt samhĂ€lle: 15 kilometer under dagsljus och 10 kilometer vid mörker eller dimma samt annorstĂ€des: 25 kilometer under dagsljus och 10 kilometer vid mörker eller dimma, allt i timmen.”

Ambulanser och brandfordon var dock undantagna pÄbudet.

Fri fart

Under Ă„rens lopp kom och gick olika hastighetsbegrĂ€nsningar. År 1930 slĂ€pptes farten fri och det dröjde till 1955 innan det blev hastighetsbegrĂ€nsning i tĂ€torter med 50 kilometer i timmen. Vid högertrafikomlĂ€ggningen 1967 infördes fartgrĂ€nser pĂ„ alla vĂ€gar.

Sedan tog det ytterligare ett Är innan man beslutade om hur fort vi skulle fÄ köra pÄ vÄra motorvÀgar. 130 kilometer i timmen bestÀmdes, men tvÄ Är senare sÀnktes topphastigheten till 110 kilometer i timmen.

Sedan dess har reglerna Àndrats flera gÄnger. Trafikverket arbetar stÀndigt med att anpassa hastigheterna pÄ vÄra vÀgar. PÄ vissa trafikleder sÀnks den, pÄ andra höjs den. HastighetsbegrÀnsningen sÀtts efter vÀgens utformning och trafiktryck. Nollvisionen gÀller.

– Om du krockar ska du kunna kliva ur bilen och klara dig. Ju sĂ€krare vĂ€g, desto bĂ€ttre tillgĂ€nglighet och mobilitet, sĂ€ger Maria Krafft.

I stÀderna rekommenderas max 30 eller 40 kilometer i timmen. Coronapandemin har inte pÄverkat dödstalen i april, berÀttar Maria Krafft, men de var lÀgre Àn vanligt i mars. I fjol omkom totalt 221 mÀnniskor i trafiken.

Fartfakta

+VĂ€ghĂ„llaren bestĂ€mmer vilka hastighetsbegrĂ€nsningar som ska gĂ€lla. Det kan vara LĂ€nsstyrelsen, Trafikverket, kommunen eller en enskild vĂ€ghĂ„llare. Inte helt fritt dock – lagar och regler ska följas. Max 50 kilometer i timmen i tĂ€tbebyggt omrĂ„de och max 70 kilometer i timmen utanför, Ă€r bashastigheterna som gĂ€ller om det inte finns skyltar som anger annat.

+I samband med högertrafikomlÀggningen den 3 september 1967 sÀnktes fartgrÀnsen för bilar överallt. 40 kilometer i timmen gÀllde dÀr det annars var 50 kilometer i timmen, 90 kilometer i timmen pÄ motorvÀgar, 60 kilometer i timmen pÄ övriga vÀgar inklusive motortrafikleder.

+Minst 100 liv kan rÀddas varje Är om alla hÄller hastighetsgrÀnserna, enligt Trafikverket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!