Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oklart med ersättning för inställt flyg

Coronavirusets utbrott har gjort att många passagerare fått sina flygresor inställda.

Oklart med ersättning till flygpassagerare. Arkivbild.

Oklart med ersättning till flygpassagerare. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-20 07:55

Enligt EU:s regler ska passagerare kunna få pengarna tillbaka – men det är inte alla flygbolag som följer reglerna i spåren av coronakrisen, rapporterar Ekot.

– Konsumenter blir missledda, de får inte rätt information och de förstår inte varför de inte får sina pengar tillbaka. Det är ett stort problem, säger Ursula Pachl på den europeiska konsumentföreningen Beuc.

I stället för att få pengarna tillbaka har tillgodokvitton delats ut i bland annat länder som Spanien och Belgien och bland bolag som Air France och KLM, uppger radion. Det är svårt att följa reglerna och betala tillbaka allt under rådande omständigheter, hävdar industrin.

Åsikterna huruvida reglerna ska följas till punkt och pricka går isär. Men såväl politiker som flygbolag och konsumentföreningar vill se förslag från EU-kommissionen om hur flygindustrin ska överleva och samtidigt kunna ge kunderna pengarna tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!