Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En bit av slussen framme – vid Slussen

I mars kom "guldbron" – nu har även en rejäl bit av själva slussen nått sin slutdestination Slussen i centrala Stockholm.

En del av nya slusskanalen bogseras till sin slutliga placering på östra sidan av Slussen. Kajdelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och väger 5|800 ton.

En del av nya slusskanalen bogseras till sin slutliga placering på östra sidan av Slussen. Kajdelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och väger 5|800 ton.

Foto: Erik Simander/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-03 10:45

När arbetet är färdigt kan båtar åter ta sig mellan Mälaren och Saltsjön.

Biten som nu fraktats på plats har byggts i Värtan i Stockholm och utgör den första tredjedelen av slusskanalen. Enbart denna del väger 5 800 ton, avsevärt mer än "guldbron" som fraktades från Kina (3 400 ton).

Hela bygget med slussdelen beräknas vara klart i slutet av 2024. Totalt väntas 16 000 båtar passera genom den tolv meter breda slusskanalen varje år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!