Hundratals kan ha mutat sig genom besiktningen

Fyra anställda på bilprovningsföretaget Besikta dömdes förra året för att ha utfärdat falska intyg för minst 50 bilar mot betalning. Internutredningar pekar på att det kan röra sig om hundratals fordon.

Fyra personer dömdes för att mot betalning ha godkänt ett 50-tal bilar utan besiktning, men mörkertalet tros vara stort. Arkivbild.

Fyra personer dömdes för att mot betalning ha godkänt ett 50-tal bilar utan besiktning, men mörkertalet tros vara stort. Arkivbild.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Brott2024-04-07 16:49

En man får ett telefonnummer från en bekant. Ett sms med registreringsnummer och en Swish-överföring på 5 000 kronor fixar en "fulbesiktning". Kort därefter kommer ett meddelande från Transportstyrelsen: den gamla Volvon har blivit godkänd.

Mellanhanden behåller en del, besiktningsmannen som registrerar besiktningen som genomförd får upp till ett par tusen kronor.

Exemplet är hämtat från förra året, då fyra besiktningsmän i Skåne, Örebro och Uppland dömdes för tiotals fall av tagande av muta och grovt osant intygande för att ha utfärdat falska besiktningsprotokoll för minst ett 50-tal fordon.

"Muthärva"

Alla arbetade för Besikta, ett av landets största bilprovningsföretag. I Skånedomen beskrivs hur en "muthärva inom bilbesiktningsbranschen nystats upp". Det var i flera fall Besikta, som inte misstänks för några felaktigheter, som uppdagade brotten.

Under utredningen i Skåne hittades en lista över beställda besiktningar där flera fordon senare dök upp hos besiktningsmannen i Örebro, men i övrigt är det oklart om de dömda haft koppling till varandra.

Institutet mot mutor (IMM) gör sedan 2017 en årlig sammanställning av mutbrottsfall. Förra året var åtalen flest hittills. Vanligast förekommande, både under fjolåret och över en femårsperiod, är transport- och fordonsbranschen.

– Nu råkade vi uppdaga ett antal fall under ganska kort period, men jag har jobbat snart 30 år i branschen, så jag vet att det har förekommit liknande händelser långt tillbaka i tiden, säger Magnus Moberg, teknisk direktör på Besikta.

Internutredning

Företagets internutredningar identifierade hundratals fordon som misstänktes ha besiktigats felaktigt. Polisen gick därefter vidare med ett mindre antal i varje fall där beviskedjan var som tydligast.

Så har det sett ut även i andra fall, enligt Martin Bresman, kammarchef på Riksenheten mot korruption.

– Det här har nog varit ett ganska utbrett problem som ägt rum på massa olika besiktningsstationer.

Det rör sig ofta om små summor, men likväl är det att betrakta som allvarlig brottslighet, säger Bresman.

– Dels är det en fara för trafiksäkerheten att vi har fordon ute som inte uppfyller kraven. Det är också en stor skada för samhället om det sprids en mutkultur som vi ser i många andra länder. Det är viktigt att stävja tidigt och något de här företagen måste ta tag i och inskärpa hos sina anställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om