– Hade de följt det hade vi kanske inte stått här i dag, säger han.
En kvinna dog och nio personer, varav flera barn, skadades i olyckan den 25 juni 2023 när bergochdalbanan Jetline på nöjesparken i Stockholm delvis spårade ur.
En nytillverkad bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes, vilket ledde till haveriet.
– Det brister hela vägen, säger Jarlås.
Under torsdagen lämnade han in en talan till Stockholms tingsrätt om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
De misstänkta bolagen är Gröna Lund, Mekosmos och Göteborgs Mekaniska Werkstad (GMW), som alla på olika sätt var involverade i tillblivelsen av bärarmen, som monterades på Jetline i mars förra året.
Gröna Lund krävs på tolv miljoner kronor i böter och de andra tre miljoner vardera. Döms de enligt talan skulle det vara bland de högsta böter som utdömts i Sverige.
"Inte säkra"
Åklagaren säger att det är ovanligt att väcka talan mot tre bolag och att det är en mycket komplicerad utredning.
Alla bolag nekar till brott.
"Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen", skriver nöjesparken i en skriftlig kommentar.
"Ingen riskbedömning"
Gröna Lund lade ut beställningen av de nya bärarmarna på Mekosmos, som i sin tur lade ut dem på GMW. Gröna Lunds beställning saknade enligt polis och åklagare viktiga delar om vilka krav som måste uppfyllas vid tillverkningen.
GMW som gjorde bärarmarna saknade certifikat för att få tillverkade tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bärarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod på Jetline. Detta gick inte att upptäcka vid senare kontroller.
– Svetsning kan inte alltid till 100 procent kontrolleras i efterhand, säger kriminalinspektör Waldemar Bobeck.
– Därmed ska man vara en certifierad tillverkade för att få göra tivolidelar, enligt standard.
Att Gröna Lund åläggs högre böter beror på att de utöver bärarmarna var ansvariga för skyddsbyglarna, som skulle hindra människor från att trilla ur.
De i var nästan helt uppfällt läge på de platser där personer som föll ur satt. Och de som satt kvar fick inre skador.
– De är inte säkra. De har inte skyddat passagerarna utan har orsakat skador i stället, säger Christer B Jarlås.