Larmen om aktionerna började komma vid lunchtid under söndagen. Det rörde sig om personer som tagit sig in pĂ„ landningsbanor â vissa har försökt limmat fast sina hĂ€nder pĂ„ marken â eller passagerare som vĂ€grade sĂ€tta sig ned i flygplanen. Flygplatser som berördes var Arlanda, Bromma, Malmö, Landvetter, Halmstad, Kalmar, VĂ€xjö och Ăngelholm.
Senare under dagen stod det klart att minst elva personer hade anhÄllits av Äklagare misstÀnkta för luftfartssabotage och obehörigt tilltrÀde till skyddsobjekt.
"Speglar allvaret"
Aktionerna genomfördes av klimatorganisationen Extinction rebellion för att "förmedla budskapet att klimatkrisen Àr akut och krÀver politiska beslut som speglar allvaret i krisen".
HÀndelsen kommer nu att följas upp, sÀger Peter Larsson, vd för SRF, en organisation som företrÀder landets icke-statliga flygplatser.
ââDet gör man rutinmĂ€ssigt, varje incident följs upp. I det hĂ€r fallet, dĂ€r det varit pĂ„ flera platser samtidigt, utgĂ„r jag frĂ„n att Transportstyrelsen kommer att göra nĂ„gon sĂ€rskild vĂ€rdering eller utredning.
Klarat kontrollen
TT: Hur kan det vara sÄ lÀtt att ta sig in pÄ flygplatserna pÄ det hÀr sÀttet?
ââLĂ€tt vet jag inte om det Ă€r, men jag förstĂ„r din frĂ„ga. I de fall dĂ€r man har tagit sig in som passagerare har man ju bevisligen kommit igenom sĂ€kerhetskontroller och dĂ„ har de hĂ€r personerna inte haft nĂ„gra föremĂ„l man kan anvĂ€nda för att skada andra eller förstöra. SĂ„ lĂ„ngt fungerade sĂ€kerheten. Den typen av aktioner Ă€r vĂ€ldigt svĂ„ra att möta.
ââDe som tagit sig in pĂ„ ett olagligt sĂ€tt och forcerat stĂ€ngsel â det kan ju alltid finnas en diskussion hur pass omfattande skyddsĂ„tgĂ€rder som stĂ€ngsel och bevakning ska vara. Ă andra sidan var det ganska snabbt man upptĂ€ckte de hĂ€r personerna, i ett av fallen sĂ„ kom personen inte mer Ă€n in pĂ„ omrĂ„det innan han blev omhĂ€ndertagen.
Peter Larsson poÀngterar ocksÄ att det inte Àr de enskilda flygplatserna som vÀrderar sin sÀkerhetsnivÄ, utan alla flygplatser i hela vÀrlden har samma regelverk och krav.