Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Danska "barndomstolar" kritiseras

Regeringen vill utreda om Sverige, efter dansk förebild, ska inrĂ€tta sĂ„ kallade ungdomskriminalitetsnĂ€mnder. I Danmark kritiseras systemet för att i praktiken vara en sĂ€nkning av straffbarhetsĂ„ldern till tio Ă„r – men myndigheterna applĂ„derar.

Regeringen vill utreda ett system med ungdomsbrottsnÀmnder efter dansk förebild. Arkivbild.

Regeringen vill utreda ett system med ungdomsbrottsnÀmnder efter dansk förebild. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Brott2022-05-01 18:17

Vid en presstrÀff i torsdags presenterade regeringen en rad förslag pÄ ÄtgÀrder riktade mot gÀng- och ungdomskriminaliteten. Ett av förslagen, som nu ska utredas, Àr ungdomskriminalitetsnÀmnderna.

I vÄrt södra grannland inrÀttades det som heter ungdomskriminalitetsnÊvnet i januari 2019 efter beslut av den dÄvarande liberalkonservativa regeringen, med stöd av Socialdemokraterna och Dansk folkeparti.

Systemet, avsett för barn och unga mellan 10 och 17 Är, tillkom som en politisk kompromiss efter diskussioner om att sÀnka straffbarhetsÄldern frÄn 15 Är.

Syftet var tudelat. Dels ville man stoppa inflödet av nya medlemmar till kriminella gÀng och bekÀmpa ungdomsbrottslighet genom kÀnnbara konsekvenser redan i unga Äldrar. Dels ville man tvinga kommunerna att ta större ansvar för det förebyggande arbetet.

Straffar tioÄringar

NÀmnderna, som finns i samtliga polisdistrikt och sammantrÀder i tingsrÀttens lokaler, leds av en domare och inkluderar dÀrutöver representanter för kommunen och polisen.

Rent praktiskt fungerar de som barn- och ungdomsdomstolar, om Àn inte i juridisk mening.

Till nÀmnderna hÀnvisas brottsmisstÀnkta barn mellan 10 och 14 Är och i vissa fall Àven straffmyndiga unga mellan 15 och 17 Är som redan dömts för brott i domstol.

NÀmnderna utfÀrdar inga domar, men kan med kort varsel fatta beslut om ÄtgÀrder. Dessa kan vara "omedelbara", exempelvis att den unge ska ÄterstÀlla skadegörelse eller utföra ideellt arbete.

ÅtgĂ€rderna kan ocksĂ„ vara lĂ„ngsiktiga "förbĂ€ttringsprocesser" som pĂ„gĂ„r i upp till fyra Ă„r. Dessa kan innefatta alltifrĂ„n utegĂ„ngsförbud efter en viss tid eller deltagande i en fritidsaktivitet, till tvĂ„ngsplacering och sluten ungdomsvĂ„rd.

Besluten kan inte överklagas, och den unge förordnas i regel ingen försvarare.

Under de första 18 mĂ„naderna stĂ€lldes över 1 000 barn och unga inför nĂ€mnderna. Enligt en genomgĂ„ng av danska TV2 var hĂ€lften mellan 10 och 14 Ă„r.

Kritiken: RÀttsosÀkert

I samband med att lagförslaget lades fram betonade det danska justitiedepartementet att straffbarhetsÄldern skulle förbli 15 Är, men att "det ska finnas en mÀrkbar reaktion nÀr barn och unga bryter mot lagen sÄ att de förstÄr att alla handlingar fÄr konsekvenser".

Kritiken frÄn jurister, socialarbetare, rÀttighetsorganisationer och delar av den politiska oppositionen har dock varit massiv.

Enligt kritikerna har straffbarhetsÄldern i praktiken sÀnkts till 10 Är. Systemet anses ocksÄ, genom att barnen inte ges möjlighet att överklaga och mÄnga gÄnger stÀlls inför nÀmnden utan försvarare, bryta mot rÀttsstatens principer.

Poul Kellberg Àr förestÄndare pÄ den danska organisationen Comeback, som arbetar med att hjÀlpa unga gÀngmedlemmar ur kriminaliteten. Han konstaterar att mÄnga som arbetar med riskungdomar ser systemets utformning som skadlig.

– Vissa av de unga mĂ€n jag jobbar med har förĂ€ldrar som inte Ă€r nĂ€rvarande och staten har glömt bort dem. DĂ„ kan det vara en god idĂ© med hĂ„rda tag, men mĂ„nga gĂ„nger Ă€r det kontraproduktivt. Barn kriminaliseras i praktiken frĂ„n vĂ€ldigt lĂ„g Ă„lder, vilken kan ha en stor inverkan pĂ„ deras sjĂ€lvbild och framtid, sĂ€ger han.

LĂ„g ribba

Kriminologen Kasper Fisker, som forskar om dansk brottsprevention, Àr inne pÄ samma linje. Enligt honom har systemet i praktiken rört sig lÄngt frÄn den ursprungliga avsikten att fÄnga upp barn och unga som riskerade att dras in i gÀngkriminalitet.

– Faktum Ă€r att engĂ„ngshĂ€ndelser och skolgĂ„rdsgrejer som att spotta, slĂ„ eller sparka pĂ„ nĂ„gon kan fĂ„ dig stĂ€lld inför nĂ€mnden. Det Ă€r oacceptabla beteenden, men inte saker som Ă€r chockerande för en tioĂ„ring. De hĂ€r barnen Ă€r inte morgondagens gĂ€ngmedlemmar – de Ă€r dina barn och mina.

TT: Finns det fall dÀr nÀmnderna Àr den bÀsta lösningen?

– Jag tror att de svĂ„raste och mest komplexa fallen dĂ€r kommunerna mĂ„nga gĂ„nger ger upp Ă€r bĂ€ttre lĂ€mpade för det hĂ€r systemet, eftersom kommunerna tvingas ta större ansvar. DĂ€r tror jag att det gör skillnad. Men det finns allvarliga brister.

TT: Vilka dÄ?

– Politikerna gör en skarp distinktion mellan nĂ€mnd och domstol, men faktum Ă€r att det ser ut och kĂ€nns som en rĂ€ttssal. Barn stĂ€lls framför en domare. En av anledningarna till att vi inte drar tioĂ„ringar inför rĂ€tta Ă€r att det kan vara skadligt. I deras huvuden blir de dömda hĂ€r med, sĂ„ skadan Ă€r densamma.

Positiva utvÀrderingar

FöresprÄkare för ungdomsbrottsnÀmnderna betonar att det handlar om förebyggande arbete, och pekar pÄ vikten av att unga som begÄr brott fÄr uppleva kÀnnbara konsekvenser av sitt handlande.

Det faktum att sÄ mÄnga unga stÀllts inför nÀmnderna ses som ett bevis för behovet av deras existens.

Av myndigheter och ansvariga politiker har systemet lyfts fram som en stor framgÄng. Justitiedepartementet har i tvÄ utvÀrderingar av olika delar av systemet kommit fram till att nÀmnderna, överlag, gör ett bra jobb.

Även Kasper Fisker anser att nĂ€mnderna bestĂ„r av kompetenta och erfarna personer, men Ă„terkommer till att systemet i sig Ă€r djupt problematiskt.

– Jag tror att om man absolut mĂ„ste stĂ€lla ett barn inför en domare sĂ„ Ă€r det hĂ€r det minst skadliga alternativet – men jag tycker att det Ă€r helt fel att utsĂ€tta barn för detta.

Trots kritiken tror han att nÀmnderna Àr hÀr för att stanna.

– Jag hoppas innerligt att vi lyckas undvika att stigmatisera barnen för mycket, och kanske gör vi det i mĂ„nga fall. Men min övergripande slutsats, och min stora oro, Ă€r att risken Ă€r större att vi skapar kriminella individer Ă€n att vi rĂ€ddar dem.

Fakta: Förslag pÄ nya ÄtgÀrder mot gÀngkriminalitet

Regeringen vill se tuffare tag för att undvika att unga dras in i kriminalitet och ska nu, utöver ungdomskriminalitetsnÀmnderna, lÄta utreda flera nya ÄtgÀrder:

Om man ska kunna tvinga förÀldrar och barn att delta i sÄ kallade öppna insatser Àven om de inte samtycker. Exempelvis att vÄrdnadshavare deltar i förÀldrastödsprogram eller mÄste sÀkerstÀlla att barnen befinner sig hemma vid en viss tid, gÄr till skolan eller deltar i vissa aktiviteter.

Om bidrag, som barnbidrag och bostadsbidrag, ska kunna sÀnkas eller dras in om förÀldrarna struntar i kraven.

Om man ska kunna se till att den unge följer kraven med hjÀlp av elektronisk övervakning.

Utredningen ska pÄgÄ under 15 mÄnader.

KĂ€lla: Regeringskansliet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!