Vid en presstrÀff i torsdags presenterade regeringen en rad förslag pÄ ÄtgÀrder riktade mot gÀng- och ungdomskriminaliteten. Ett av förslagen, som nu ska utredas, Àr ungdomskriminalitetsnÀmnderna.
I vÄrt södra grannland inrÀttades det som heter ungdomskriminalitetsnÊvnet i januari 2019 efter beslut av den dÄvarande liberalkonservativa regeringen, med stöd av Socialdemokraterna och Dansk folkeparti.
Systemet, avsett för barn och unga mellan 10 och 17 Är, tillkom som en politisk kompromiss efter diskussioner om att sÀnka straffbarhetsÄldern frÄn 15 Är.
Syftet var tudelat. Dels ville man stoppa inflödet av nya medlemmar till kriminella gÀng och bekÀmpa ungdomsbrottslighet genom kÀnnbara konsekvenser redan i unga Äldrar. Dels ville man tvinga kommunerna att ta större ansvar för det förebyggande arbetet.
Straffar tioÄringar
NÀmnderna, som finns i samtliga polisdistrikt och sammantrÀder i tingsrÀttens lokaler, leds av en domare och inkluderar dÀrutöver representanter för kommunen och polisen.
Rent praktiskt fungerar de som barn- och ungdomsdomstolar, om Àn inte i juridisk mening.
Till nÀmnderna hÀnvisas brottsmisstÀnkta barn mellan 10 och 14 Är och i vissa fall Àven straffmyndiga unga mellan 15 och 17 Är som redan dömts för brott i domstol.
NÀmnderna utfÀrdar inga domar, men kan med kort varsel fatta beslut om ÄtgÀrder. Dessa kan vara "omedelbara", exempelvis att den unge ska ÄterstÀlla skadegörelse eller utföra ideellt arbete.
à tgÀrderna kan ocksÄ vara lÄngsiktiga "förbÀttringsprocesser" som pÄgÄr i upp till fyra Är. Dessa kan innefatta alltifrÄn utegÄngsförbud efter en viss tid eller deltagande i en fritidsaktivitet, till tvÄngsplacering och sluten ungdomsvÄrd.
Besluten kan inte överklagas, och den unge förordnas i regel ingen försvarare.
Under de första 18 mÄnaderna stÀlldes över 1 000 barn och unga inför nÀmnderna. Enligt en genomgÄng av danska TV2 var hÀlften mellan 10 och 14 Är.
Kritiken: RÀttsosÀkert
I samband med att lagförslaget lades fram betonade det danska justitiedepartementet att straffbarhetsÄldern skulle förbli 15 Är, men att "det ska finnas en mÀrkbar reaktion nÀr barn och unga bryter mot lagen sÄ att de förstÄr att alla handlingar fÄr konsekvenser".
Kritiken frÄn jurister, socialarbetare, rÀttighetsorganisationer och delar av den politiska oppositionen har dock varit massiv.
Enligt kritikerna har straffbarhetsÄldern i praktiken sÀnkts till 10 Är. Systemet anses ocksÄ, genom att barnen inte ges möjlighet att överklaga och mÄnga gÄnger stÀlls inför nÀmnden utan försvarare, bryta mot rÀttsstatens principer.
Poul Kellberg Àr förestÄndare pÄ den danska organisationen Comeback, som arbetar med att hjÀlpa unga gÀngmedlemmar ur kriminaliteten. Han konstaterar att mÄnga som arbetar med riskungdomar ser systemets utformning som skadlig.
ââVissa av de unga mĂ€n jag jobbar med har förĂ€ldrar som inte Ă€r nĂ€rvarande och staten har glömt bort dem. DĂ„ kan det vara en god idĂ© med hĂ„rda tag, men mĂ„nga gĂ„nger Ă€r det kontraproduktivt. Barn kriminaliseras i praktiken frĂ„n vĂ€ldigt lĂ„g Ă„lder, vilken kan ha en stor inverkan pĂ„ deras sjĂ€lvbild och framtid, sĂ€ger han.
LĂ„g ribba
Kriminologen Kasper Fisker, som forskar om dansk brottsprevention, Àr inne pÄ samma linje. Enligt honom har systemet i praktiken rört sig lÄngt frÄn den ursprungliga avsikten att fÄnga upp barn och unga som riskerade att dras in i gÀngkriminalitet.
ââFaktum Ă€r att engĂ„ngshĂ€ndelser och skolgĂ„rdsgrejer som att spotta, slĂ„ eller sparka pĂ„ nĂ„gon kan fĂ„ dig stĂ€lld inför nĂ€mnden. Det Ă€r oacceptabla beteenden, men inte saker som Ă€r chockerande för en tioĂ„ring. De hĂ€r barnen Ă€r inte morgondagens gĂ€ngmedlemmar â de Ă€r dina barn och mina.
TT: Finns det fall dÀr nÀmnderna Àr den bÀsta lösningen?
ââJag tror att de svĂ„raste och mest komplexa fallen dĂ€r kommunerna mĂ„nga gĂ„nger ger upp Ă€r bĂ€ttre lĂ€mpade för det hĂ€r systemet, eftersom kommunerna tvingas ta större ansvar. DĂ€r tror jag att det gör skillnad. Men det finns allvarliga brister.
TT: Vilka dÄ?
ââPolitikerna gör en skarp distinktion mellan nĂ€mnd och domstol, men faktum Ă€r att det ser ut och kĂ€nns som en rĂ€ttssal. Barn stĂ€lls framför en domare. En av anledningarna till att vi inte drar tioĂ„ringar inför rĂ€tta Ă€r att det kan vara skadligt. I deras huvuden blir de dömda hĂ€r med, sĂ„ skadan Ă€r densamma.
Positiva utvÀrderingar
FöresprÄkare för ungdomsbrottsnÀmnderna betonar att det handlar om förebyggande arbete, och pekar pÄ vikten av att unga som begÄr brott fÄr uppleva kÀnnbara konsekvenser av sitt handlande.
Det faktum att sÄ mÄnga unga stÀllts inför nÀmnderna ses som ett bevis för behovet av deras existens.
Av myndigheter och ansvariga politiker har systemet lyfts fram som en stor framgÄng. Justitiedepartementet har i tvÄ utvÀrderingar av olika delar av systemet kommit fram till att nÀmnderna, överlag, gör ett bra jobb.
Ăven Kasper Fisker anser att nĂ€mnderna bestĂ„r av kompetenta och erfarna personer, men Ă„terkommer till att systemet i sig Ă€r djupt problematiskt.
ââJag tror att om man absolut mĂ„ste stĂ€lla ett barn inför en domare sĂ„ Ă€r det hĂ€r det minst skadliga alternativet â men jag tycker att det Ă€r helt fel att utsĂ€tta barn för detta.
Trots kritiken tror han att nÀmnderna Àr hÀr för att stanna.
ââJag hoppas innerligt att vi lyckas undvika att stigmatisera barnen för mycket, och kanske gör vi det i mĂ„nga fall. Men min övergripande slutsats, och min stora oro, Ă€r att risken Ă€r större att vi skapar kriminella individer Ă€n att vi rĂ€ddar dem.