Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafikverkets nya riktlinjer

Praktikanter och långtidsarbetslösa får chansen vid bygget av Kardonbanan – detta efter att Trafikverket lagt in sysselsättningskriterier i offentliga upphandlingar.

Sysselsättningskriterier. Nu har praktikanter och långtidsarbetslösa tagits in i Trafikverkets upphandlingar. Fyra får jobb när Kardonbanan byggs. Här järnvägsarbete vid Sjögestad.

Sysselsättningskriterier. Nu har praktikanter och långtidsarbetslösa tagits in i Trafikverkets upphandlingar. Fyra får jobb när Kardonbanan byggs. Här järnvägsarbete vid Sjögestad.

Foto: Daniel Bennelid

Infrastruktur2017-10-29 15:00

Trafikverket har efter ett regeringsbeslut tagit in ”sysselsättningsfrämjande åtgärder och krav” i sina riktlinjer för upphandlingar. Det innebär att man ställer krav på att ett antal praktikanter samt långtidsarbetslösa ska anställas i samband med projekten. I projektet Kardonbanan som drar igång i november kommer två praktikaanter från byggutbildningar samt två långtidsarbetslösa att få jobb enligt de nya riktlinjerna och ännu fler kommer det att bli när Ostlänkenprojektet blir aktuellt.

– När det blev regeringsskifte drev civilminister Ardalan Shekarabi (S) den här frågan och har i regleringsbrevet till statliga myndigheter tagit med att vid upphandlingskriterier ska sociala villkor finnas med, säger Lejla Gros, kompetensförsörjningsstrateg på Region Östergötland.

Enligt henne är Trafikverket den första myndighet som arbetar enligt de nya direktiven..

– Vi har haft en bra dialog med dem och det är mycket roligt att det sker, säger Lejla Gros som tycker att det här kunde utvidgas ännu mer.

– Om jag fick önska tycker jag att kommunerna skulle göra samma sak, de bygger mycket och det vore ett bra sätt att ge en möjlighet för de som står långt från arbetsmarknaden att komma in. Det är idag till stor del nyanlända som står för arbetskraftsreserven och det här är ett sätt för fler att få in en fot.

Folkbladet har tidigare skrivit om Ostlänken och arbetstillfällen när det gäller detta stora projekt som av Östsvenska handelskammaren beräknas generera 19 000 (!) årsarbeten i regionen. Många av entrepenörerna kommer att tas från utlandet men även lokala företag blir aktuella i olika roller. Men byggsektorn är en ganska så överhettad bransch där kompetensbristen börjar märkas allt mer – att starta yrkesutbildningar är heller inte hela lösningen på ekvationen.

– Även om kommunerna startar utbildningar så finns för få sökanden till dessa. När det gäller Ostlänken så kommer man att vara tvungen att ta in arbetskraft utifrån men å andra sidan ska de bo här, äta och dricka. Det kommer också att generera arbetstillfällen i regionen, påpekar Lejla Gros.

För de i utbildning är tillgången till praktikplatser ofta avgörande för att eleverna ska bli färdiga och få sina diplom och certifikat.

– De måste ha praktik och det här är ett väldigt bra sätt att få relevant arbetslivserfarenhet, avslutar Lejla Gros.

Regeringsbeslut att Trafikverket ska arbeta för ökad sysselsättning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vid offentlig upphandling arbeta för ökad sysselsättning för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden och därmed bidra till en minskad arbetslöshet.

Personer som får sysselsättning via kraven ska uppfylla ett eller flera av följande kriterier

1.Arbetslös och inskriven vid en arbetsförmedling

2.Ska genomföra praktik eller lärlingsperiod inom ramen för utbildning eller efter anvisning av en arbetsförmedling

3.Har en sysselsättning som inte motsvarar den utbildning och/eller erfarenhet/kompetens personen har men som kan matchas till en tjänst som kommer erbjudas i kontraktet.

Riktlinjen är att minst hälften (50 %) av platserna som det ställs krav på per kontrakt ska gå till anställningar (tillsvidare eller tidsbegränsade) och resten till praktikplatser.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!