Redan när det 2016 stod klart att stadsutvecklingen i samband med byggandet av Ostlänken (bostäder i Inre hamnen) skulle innebära ett inkräktande på verksamheten i Norrköpings hamn presenterades planer på en utbyggnad och flytt av Pampushamnen. Nu har mark- och miljödomstolen godkänt detta vilket innebär att man kan gå vidare med projektet.
– Vi har nu fått den miljödom som krävs för att kunna utöka hamnens kapacitet. Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall, samtidigt som vi håller vår tidsplan. Nu kan vi påbörja arbetet med utbyggnaden, som görs för att klara ökade godsvolymer, större fartyg och effektivare produktion i hamnen, säger Henrik Åkerström, vd för Norrköpings Hamn i ett pressmeddelande.
Utbyggnaden av Pampushamnen på Händelö drivs av Norrköpings hamn på uppdrag av Norrköpings kommun och innebär muddring av hamnbassängen, en förlängning av kajen och större terminalsytor.
– Vi påbörjar nu en rad förberedande arbeten, med planen att inleda muddringsarbeten under 2019. Projektet har en beräknad byggtid på cirka fyra år, så vår målsättning är att ta den utbyggda delen av Pampushamnen i drift i slutet av 2023, förklarar Eric Gustavsson, projektledare vid Norrköpings Hamn.
Redan i våras drog kommunen och Trafikverket igång arbetet med järnvägsanslutningen Kardonbanan via Malmölandet ut till Pampushamnen – något som kan räknas som ett slags startskott för Ostlänkenprojektet. Det pågår också planering av etableringspmråden på Malmölandet.
– Det är med ett stort ansvar, men också tillförsikt som vi nu ska utveckla hamnen. Vi har en viktig roll att fylla för att skapa värden för näringslivet och för att bygga hållbara försörjningskedjor i framtiden, avslutar Henrik Åkerström pressmeddelandet.
När planerna presenterades 2016 låg den sammanlagda budgeten för hamnflytten på en miljard kronor varav 900 miljoner är riktade mot utbyggnaden av Pampushamnen och 100 miljoner till ombyggnationer av Öhmansterminalen.