Trafikverkets senaste besked om Ostlänkenprojektet är att byggstart kan förväntas först 2022 med färdigställande 2033-2035 – detta kommuniceras i den senaste projektinformationen om Ostlänken som Trafikverket publicerar på sin hemsida. Man räknar här med förberedande arbeten åren 2017 till 2021 samt att miljödomar kommer att ta flera år i anspråk.
Man har tidigare under året talat om 2018-2020 som byggstart för planlagt område men nu alltså 2022.
– Som jag uppfattar det handlar det här inte om brist på pengar utan snarare om att det är ett komplicerat projekt som tar längre tid att påbörja och avsluta, framförallt är det väl planeringstiden med överklaganden och annat som tar längre tid, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.
Från kommunens sida vill man naturligtvis att starten på projektet inte drar ut på tiden mer än nödvändigt.
– Dels har vi förhoppningen att det ska vara möjligt att det kommer igång snabbare men dels hoppas vi också att det går att pressa tidsschemat så det står färdigt tidigare. Vi i Norrköping är beredda att jobba för detta på olika sätt, säger Lars Stjernkvist som tror att staten och kommunerna egentligen tycker ganska lika i den här frågan.
– Det handlar mer om vad som är realistiskt och möjligt.
Det här berör emellertid inte byggstarten av Kardonbanan som ska ske den 13 november.
– Det är ju indirekt en sorts byggstart för Ostlänken. Sedan tillhör jag dem som aldrig tar något för givet men efter den 13 november kommer det sista tvivlet att försvinna, säger Lars Stjernkvist som hoppas att man nu är förbi fartdiskussionen.
– Vi har velat ha 320 kilometer i timmen medan Trafikverket nu pratar om 250 men jag inser också att det är staten som avgör. Men vi måste också se kapacitetsfrågan: redan idag har vi kapacitetsbrist i vår region. Folk måste enkelt kunna ta sig mellan Stockholm och Norrköping, säger Lars Stjernkvist.
I förra veckan blev det också känt att avtalen mellan kommunerna involverade i Ostlänkprojektet och Sverigeförhandlingen blivit klara. Enligt dessa åtar sig de fem kommunerna (varav Norrköping är en) att bygga sammanlagt 55 000 bostäder och medfinansiera projektet med 525 miljoner kronor.
– I det separata avtal som finns för Norrköping åtar vi oss att bidra med 140 miljoner i medfinansiering och bygga drygt 15 000 lägenheter, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.
Dessa avtal ska nu godkännas i respektive kommuners kommunfullmäktigen (i Norrköping den 27 november) samt i Region Östergötland, Landstinget Sörmland och av regeringen.