Det var i slutet av november som Trafikverket presenterade vägplanen i förbifartsprojektet för Söderköpingsborna i ett antal samrådsmöten. Detta har nu föranlett Centerpartiet att göra ett yttrande där man pekar på några konsekvenser av den nuvarande utformningen. Redan tidigare har bland andra Magnus Berge (C) i olika sammanhang pekat på konsekvenserna av att den nuvarande kanalpassagen, alltså bron, ska tas bort i Trafikverkets förslag.
Man börjar med att uttrycka tillfredsställelse att vägplanen till stora delar följer Fördjupad översiktsplan (FÖP) från 2008. Men därefter pekar Centerpartiet i Söderköping på de saker som inte följer FÖP:en. Man konstaterar i yttrandet att medan den ekonomiska ramen för projektet i nuvarande Nationell Transportplan är cirka en halv miljard kronor talas det nu om ett miljardprojekt. Man skriver: "Vi förstår att det senaste kanalpassagealternativet, akvedukt, fördyrar projektet betydligt men ser det som mycket positivt att staten vill satsa på en robust långsiktig kanalpassagelösning. Våra farhågor är dock att den här fördyringen är orsaken till att projektet försöker spara på andra delar".
En av de delar Centern anser det sparas på är nuvarande kanalpassage som alltså ska rivas enligt plan. Centerpartiet varnar för att detta leder till problem som försvårar för en positiv utveckling för Söderköping åt detta håll: "(...) denna vägförändring skulle medföra stora barriäreffekter norrut där t.ex Petersburgs friluftsområde, Ramunderbergets naturreservat och Skeppsdockans camping finns, även bl.a Mariehovsområdet med stora arealer mark, lämplig för bl.a bostäder och verksamheter."
Man pekar också på den nuvarande utformningen av skärgårdslänken som ska koppla förbifarten till väg 210 mot S:t Anna. Vägsträckningen har i förslaget förlängts vilket Centerpartiet menar ökar risken för att det blir fortsatt stora trafikflöden genom Alboga och tätorten. "Denna ändring har inte stöd i vare sig FÖP, Vägutredning eller det medfinansierings-avtal som hade Regionen (LTP) som part." skriver Centerpartiet.
Man avslutar: "Till sist vill vi tillönska projektet lycka till med förhoppning om att vederbörlig hänsyn tas till boende, markägare, lantbrukare och andra intressenter i den nya vägens närhet samt att gång- och cykeltrafik och kollektivtrafikresenärers intressen prioriteras."