I en av slottssalarna står vi framför ett jätteporträtt av Vingåkers textilkung, Per Widengren, som i slutet på 1930-talet startade Vingåkers första riktiga konfektionsfabrik. Hur doftsätter man en sådan tavla?
– I den här målningen var det Vingåkers textilhistoria jag ville berätta om genom doft och text.
Det var doften av nytvättad bomull hon ville få fram och hittade den i parfymen Clean Classic Cotton. I en text till målningen berättar hon om Per Widengren men också hur man inom parfymvärlden skapar doften av rentvättad bomull.
Besökaren sticker näsan i en doftbox, tittar på målningen och låter sinnena fara. Därefter kan man börja läsa texterna.
– Doft är något subjektivt, det är inte alls säkert att besökaren upplever nytvättad bomull, säger hon.
Så här fortsätter det, tavla för tavla, totalt elva stycken och tolv dofter.
Vi återkommer till Säfstaholms slott och beger oss istället till Högsfall, tre kilometer söder om Igelfors. Det är där Alice Lewy bor med sin familj sedan fyra år tillbaka.
– Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men har genom min sambo Erik haft anknytning till orten genom att han hade ett hus i Flasbjörke, inte så långt från Igelfors. När vi fick vårt andra barn och var trångbodda tog vi beslutet att flytta. Vi är verkligen förtjusta i Finspång med all natur och alla sjöar, säger Alice Lewy.
Hon har också engagerat sig i orten, Igelfors Regna bygderåd, skolan, företagsgruppen KRIB med mera.
– Det går att påverka här på ett annat sätt än i Stockholm, säger Alice Lewy.
Från början arbetade hon som frilansjournalist med inriktning på mattidningar, skrev om form, design och foto. Hela tiden fanns intresset för parfym och till sist tog det överhand.
– Jag började läsa på nätet, märkte att jag inte kunde sluta. Läste mer och började köpa böcker. Jag gick med i Facebookgrupper och började köpa parfymer, gärna äldre parfymer. Till sist kände jag att det här måste jag ägna mig åt.
Hennes första tanke var att starta ett nischparfymeri och göra sina egna produkter. Hon hann registrera ett varumärke, skaffa logga och tillstånd. Men inom ett år kom verkligheten i fatt henne. Bland annat hela biten med lagstiftningen kring parfymtillverkning.
Den kunskap hon fick på vägen kan hon nu använda på annat sätt.
– Jag kan arbeta som doftkonsult, hålla workshop och kurser, men samtidigt håller jag på och gör parfymoljor och skäggoljor, som kompisar köpt och gillat.
I ett uthus vid Högsfall finns en ateljé, som ska fungera både som kreativ studio och experimentverkstad, och förhoppningsvis som plats att kunna ta emot små sällskap för att dofta och prova råmaterial, prova-på-tillverkning av egen parfym och andra doftevent.
– Men i huvudsak kommer sådant att hållas på andra ställen, främst i Östergötland, men även förhoppningsvis på Säfstaholm, säger Alice Lewy.
Hon har också tänkt mycket på hur man kan kombinera doft och parfym med andra konstuttryck. Det är där Säfstaholms slott i Vingåker kommer in.
– Jag visste att slottet var nyrenoverat och skulle bli en mötesplats för konst, musik, litteratur och hantverk.
Alice Lewy sålde in idén till Vingåkers kommun och har nu skapat en unik utställning som pågår ända in i september.
– Tanken är att man ska få en visuell upplevelse av konsten samtidigt som en doftupplevelse knyter an till teman i målningarna.
Hennes associationer har gett alla konstverk en doft (en har två dofter). Till det kommer texter som berättar om tavlan, om Vingåkers historia, bondelivet, om parfym - men också om konst, filosofi och religion.
Alice Lewy förklarar fascinationen för dofter och parfymer.
– Att vår upplevelse av doft är så nära kopplad till våra känslor och minnen. För även om det är samma kemiska molekyler vi alla andas in så kommer vi att uppleva dofterna på olika sätt beroende på vilka erfarenheter vi har sedan tidigare, preferenser som formats av olika omständigheter, doftminnen med mera. Och mycket av hur vi upplever doft, och om vi tycker bra eller illa om en doft, formas när vi är små.
– Alla de råmaterial som används i parfym, som innan de ens hamnar på parfymörens bord har en egen historia som kan sträcka sig 30-40 år bakåt i tiden. Då materialet formats i naturen och utvecklats där - på något sätt utvunnits - kanske lagrats ytterligare flera år, extraherats varsamt av nån med stort hantverkskunnande och först därefter landat hos parfymören.