Gunilla Kärrbrand höll just på och tränade hundarna när telefonen ringde en eftermiddag i slutet av maj. När hon svarade var det en kvinna i andra änden som mycket vältaligt och korrekt förklarade att någon köpt en telefon i Gunillas namn och att fakturan gått till inkasso. Kvinnan beklagade den uppkomna situationen, men Gunilla kunde vara lugn – inkassobolaget hade ett samarbete med bankerna och kunde hjälpa henne med hennes kapade bank-id. Hon skulle bara vänta kvar i luren så skulle hon bli kopplad till sin banks säkerhetsavdelning.
– Sen kom det en truddelutt i luren så här som det brukar låta när man blir vidarekopplad. Men de hade bara lagt telefonen så här och spelade upp musik, visar Gunilla med sin telefon på verandabordet.
Mannen som hon sedan fick prata med presenterade sig som en person på hennes banks säkerhetsavdelning och bad Gunilla uppge det ärendenummer hon tidigare fått av kvinnan som ringt. Men då hade Gunilla blivit tillräckligt misstänksam:
– Det här lät konstigt, det var ju faktiskt nästan komiskt. Jag tänkte inte lämna ut några uppgifter eller koder så då var det bara tack och adjö.
Efter detta skrev hon ett inlägg på Facebook där hon berättade om bedrägeriförsöket och ville varna andra. Efter detta hörde massor av personer av sig och berättade att de också blivit utsatta.
– Man har ju hört mycket om det, men man tror inte att det ska hända en själv. Och sen att så många andra också blivit utsatta... Det är väldigt, väldigt obehagligt, säger Gunilla.
Hon låter de två hundarna Tesla och Lotus hoppa upp i knät. När hon tänker tillbaka på bedrägeriförsöket blir hon upprörd, både för egen del och för andras.
– Jag är en glad skit och tar det mesta med en klackspark, men det här tycker jag är för jäkligt! Jag förstår inte att man kan göra så.
Vad tycker du om de som gör så här?
– Det kan man väl inte säga offentligt...
Telefonbedrägerier har ökat lavinartat de senaste åren. Förra året uppskattade Polismyndighetens nationella bedrägericentrum att brottsvinsterna från telefonbedrägerier var över 700 miljoner kronor. En ökning med 13 procent jämfört med året innan.
Totalt uppgick brottsvinsterna för bedrägerier till 7,5 miljarder kronor, då ingår sådant som investerings- och romansbedrägerier. Vinsterna återinvesteras ofta i nya brottsupplägg som narkotika eller vapen.
– Bedrägerier som ökar i både antal och brottsvinster är bedrägerier genom social manipulation. Brottsoffret manipuleras att själv skicka iväg pengar eller göra något felbeteende som att släppa in gärningspersonen på sin dator via fjärrstyrningsprogram, sa Lotta Mauritzson, samordnare på bedrägericentrum.
– Det anmäls så många bedrägerier varje år att vi aldrig kommer kunna utreda bort dem. Vi måste på alla sätt hitta åtgärder som gör att brotten inte kan begås.
Gunilla Kärrbrand tycker inte att man ska skämmas om man gått på bedragarna och lämnat ut uppgifter och kanske blivit av med pengar.
– Det kan hända vemsomhelst, man kanske just när de ringer är stressad eller på en dålig plats i livet – då kan man göra sådant man tänkt att man aldrig skulle gå på. De här lurendrejarna har hittat en nisch där de förfinat sig och spelar på människors känslor.
Vad har du för råd till den som blir uppringd?
– Det bästa är att bara slänga på luren. Och berätta – ju fler som berättar och anmäler, desto bättre!