Affären i Igelfors får omställningsbidrag
För drygt ett år sedan blev det klart att affären i Igelfors skulle förändras. Från Jour Livs till Handlar"n.
Lillemor Reidarsdotter och Kristina Jansson hoppas att ett bredare sortiment ska locka fler att handla på hemmaplan. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Fast jag tror inte att skillnaden blir så där väldigt stor. Som Handlar"n får vi ett bredare sortiment av varor, säger Kristina.
Sedan 1997 har hon drivit affären. Först tillsammans med två andra delägare och sedan 1992 har hon varit helt egen företagare. Dottern Lillemor jobbar där också och det krävs att man lägger ner mycket tid för att få verksamheten lönsam.
Det är inte lätt för affärer på landet att konkurrera med stormarknaderna i städerna. Det är inte alltid så att det är de äldre som man kanske tror som mest behöver en affär nära.
- Många äldre säger att det blir som en liten utflykt att till exempel åka till Viberga och handla, berättar Kristina.
Men det är långt till nästa affär, så där en två mil och därför har Kristina beviljats 25 000 kronor av länsstyrelsen och Finspångs kommunför att byta profil.
- Vi har en överenskommelse med länsstyrelsen att vi ska dela på kostnaderna för att den kommersiella servicen ska tillfredsställa också invånarna på landsbygden, säger Anders Bengtsson som är kommunens landsbygdssamordnare.
Gratis hemkörning
Han hoppas att affären nu i och med att man får ett bättre sortiment, skyltning och förmånliga kampanjpriser ska få fler att handla på hemmaplan.
Så här en grå februaridag är det inte någon våldsam rusning till affären, trots det är det nästan hela tiden någon kund som handlar.
- Det är mer under sommarmånaderna, då kommer de som har sommarställen hit och handlar och så brukar det stanna till folk som är på genomresa, säger Kristina.
Sen är det ju det där otroligt smidiga med en lanthandel. Man behöver inte ens ta sig till affären för att handla - det räcker med att ringa.
- Vi har ju hemkörning och det gäller alla, inte bara äldre, och kostar inget extra. Nu har vi bara så där sex, sju kunder som använder sig av hemkörning, jag skulle vilja att det var många fler säger Kristina.
Under våren räknar hon med att förvandlingen ska vara klar.