Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Wildfire är igång igen

Till alla berg-och-dalbane-tokigas förtjusning: Wildfire är igång igen!

Wildfire. Nu har attraktionen öppnats "på riktigt".

Wildfire. Nu har attraktionen öppnats "på riktigt".

Foto: Fotograf saknas!

IGÅNG IGEN2016-06-28 11:00

Efter en minst sagt knackig start kunde Kolmården öppna upp sin nya attraktion på tisdagen.

– Det känns fantastiskt skönt att äntligen få bjuda våra gäster på en riktig adrenalinkick i form av världens bästa berg- och dalbana i trä. Vi är verkligen ledsna för de som fått vänta extra länge på att åka, men sätter självklart säkerheten först i sådana här lägen, säger Niclas Palmqvist, projektledare för Wildfire på Kolmården.

Det var ett misstänkt fabrikationsfel i en cylinder som upptäckts på ett liknande tåg i USA som gjorde att man tvingades skjuta på den planerade premiären förra helgen. Detta efter en rutinkontroll på en berg- och dalbana i USA, då tillverkaren slog larm om risk för fabrikationsfel. Liknande attraktioner – som till exempel ”Lightning Rod” i temaparken Dollywood i Tennessee, tvingades stänga.

Så fort beslutet fattats började arbetet i USA med att producera nya låscylindrar till Wildfires säkerhetsbyglar. Kolmården betonar dock att det inte var något fel på något av Wildfires bägge tåg. Och på Folkbladets undran kring de säkerhetsbyglar som krånglade och fick öppnas manuellt under pressvisningen torsdagen innan den planerade premiären, gav Peter Andersson, attraktionsansvarig på Parks & Resorts, koncernen som äger djurparken, följande förklaring:

– De här två grejerna är skilda från varandra. Det som förmodligen hände då var att systemet sade i från för att tåget inte stod i rätt position, så att sensorerna till byglarna inte hamnade helt rätt och inte kunde ge någon signal om att bygeln ska öppnas. Det är normalt om tåget står fel.

Wildfire

Topphastighet: 113 km/timme

Banans längd: 1 300 meter

Höjd: 57 meter

First drop: 49 meter och en lutning på 83 grader

Inversioner (du åker upp och ner): 3 stycken

Airtime (känslan av viktlöshet): 12 gånger

Åktid: 120 sekunder

Kapacitet per timme: 960 personer/timme

Sittplatser per tåg: 24 personer

Längdgräns: 120 cm

Tillverkare: Rocky Mountain Construction (USA)

wildfire.kolmarden.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om