Högtryck på Fridströms handelsträdgård

Just nu trängs tusentals egenuppdrivna plantor på handelsträdgården, men om man kommer kunna ta emot varor från utlandet är mer ovisst.

– Våren är den viktigaste försäljningsperioden för svenska trädgårdsmästare och växthusen är nu fyllda med blommor och växter. Men i Coronavirusets kölvatten följer rejält minskad efterfrågan på växter. I normala fall sker merparten av svensk växtförsäljning under våren, då miljontals penséer, tulpaner, minipåskliljor, pelargoner och andra växter lämnar växthusen för att hamna i hem och trädgårdar runt om i Sverige, enligt Blomsterfrämjandet.

Även inställda mässor slår hårt mot de svenska odlarna. Under normala omständigheter arrangeras ett 15-tal trädgårdsmässor över hela landet där den största, Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan, samlar uppemot 60 000 besökare. 

På Fridsäters handelsträdgård i Kolmården jobbar trädgårdsmästare Sören Bohlin för fullt och en strid ström av kunder kliver in i växthusen och de efterlängtade vårblommorna. 

Anita Jakobsen och Ulf Karlsson från Sörmland är några av dem.

– Vi bestämde oss för att göra en utflykt hit idag, säger Anita Jakobsen.

Paret strosar runt bland alla penséer för att välja ut vilka som får följa med hem.

– Det är vårens första och de är så fantastiskt vackra och man blir så glad av dem mitt i allt elände med coronaviruset, säger Anita Jakobsen.

Ulf botaniserar också bland tulpanerna för att välja ut de finaste.

Och i växthusen bland alla blommor är det enkelt att hålla avstånd för att minimera risken för att smittas av Coronaviruset. Eller för den delen av andra virus, som sprider säsongsinfluensa eller förkylningar.

Sören Bohlin har fullt upp en han oroar sig lite för att leveranserna från utlandet inte ska nå hans handelsträdgård.

– Får de flyga in med varor till mig?

Att Coronaviruset kommer att påverka vårens försäljning är oundvikligt, men med många kreativa försäljningslösningar hoppas Maja Persson som är expert på LRF Trädgård att odlingsföretagen kommer helskinnade ur krisen.

– Det viktigaste för oss är att kunderna fortsatt vill och har möjlighet att köpa svenskodlade växter. Om försäljningen fortsätter minska så kommer företag att ha svårt att överleva till nästa år, säger Maja Persson.

Det finns som sagt en del orosmoln som hänger över landets handelsträdgårdar, men just den här dagen skiner solen in genom glasen på Fridsäters växthus och sprider förhoppningar om att våren har sin gilla gång. Oavsett det globala virushotet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa