En parentes för The Ark
Schlager-EM blir bara en parentes i The Arks karriär. Nu väntar en utlandslansering. - Vi har vissa kontrakt som faktiskt blir påskrivna i dagarna, säger Ola Salo.
Foto:
Men eftersom schlager-EM mest uppfattas som en kuriositet i stora delar av Europa så brukar det aldrig bli så och The Ark har därför inte haft några större illusioner om att nå ut tack vare sin medverkan i Helsingfors.
Så samtidigt med förberedelserna inför sitt framträdande i schlagerfinalen på lördag har The Ark vid sidan om schlageräventyret i hemlighet varit inblandade i förhandlingar om sin utlandslansering. Och i dagarna kommer det alltså att bli klart med kontrakt med utländska skivbolag i stora länder.
Vilka länder handlar det om?
- Det vill jag inte säga - än, säger Ola Salo.
The Ark har haft svårt att slå igenom i stora popländer som Storbritannien och USA, men det kan nu alltså vara på gång att ändra sig.
Lordi
Samtidigt har The Arks medverkan i Helsingfors trots allt gjort bandet mer intressanta i mindre länder runt om i Europa.
- Man märker att det är mer kontrakt på gång i och med det här, säger Ola Salo. Det här ger skivbolagen i de länderna något att bygga vidare på.
Fast frågan är om det bara är positivt. Det finns de som hävdar att Lordi i och med vinsten i fjol visserligen säljer fler skivor, men att de ses som ett skojigt schlagerfenomen istället för ett riktigt rockband. Vilket kan göra att bandet inte tas på allvar.
The Ark håller inte med.
- De säljer ganska mycket mer skivor än vad de gjorde innan och fler än vad de flesta rockband gör. De som klagar kan väl sitta där med sin rockheder i behåll och äta sina nudlar, säger Ola Salo.
Men förändras The Ark av att bli så här folkkära som ni har blivit i och med schlageräventyret?
- Det är kul att vi blir mer kända, men vi kommer att fortsätta att vara The Ark, vad som än händer, säger Lars "Leari" Ljungberg i The Ark.
Ola Salo fyller i:
- Att vara folkliga har alltid varit ett inslag i vårt artisteri. Det är det mest intressanta med The Ark - att vi kombinerar emellanåt ganska subversivt och ifrågasättande innehåll med ett ganska folkligt och inkluderande tilltal.
Det har trots allt varit en ganska omtumlande resa för The Ark de senaste månaderna. Visst var de ett av Sveriges största band redan innan Melodifestivalen, men deras vinst där har gett dem ett brett genomslag i hela Sverige. Man kan till som sagt faktiskt prata om att de har blivit folkkära.
Tidsvinst
Äventyret med Melodifestivalen har präglat hela året och man skulle kunna tro att bandet kommer att vilja ta en lång paus efter det här. Men så är det inte. En lång sommarturné väntar och The Ark ser det hela som en tidsvinst.
- Hade vi inte varit med i det här hade vi nog slöat till med skivan och låtit det ta en månad till och gjort någon annan slags promotion.
- Så vi har sparat tid på det här. Hade vi inte varit med i det här hade vi fått springa runt och göra 17 intervjuer med svenska tidningar. Istället har ni journalister nu snällt åkt Finlandsfärja med oss och följt oss i Helsingfors., säger Ola Salo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!