19 juni tar Östgötatrafiken bort busslinje 416, norr om Rejmyre, men inför närtrafik i riktning mot Finspång.
Tina Blückert i Hävla är besviken över att linjetrafiken upphör.
– Det är förskräckligt. Jag åker buss dagligen, antingen till Finspång eller Norrköping. Det pratas ofta om att ha en levande landsbygd, men såna här beslut gör att folk som valt att leva på landet väljer att flytta härifrån, säger hon.
Östgötatrafiken inför närtrafik för boende i området.
– Men vid närtrafik måste man betala vid varje resetillfälle, utöver busskortet. Det gör att många väljer att åka bil eller flytta härifrån. Jag har inte råd med den extrakostnaden för varje färd, det borde ingå i busskortet, säger Tina Blückert.
51-åringen har bott på landet sedan 1995. Först i Vånga, sedan Kolmården, innan flytten till Hävla för drygt ett år sedan.
Tina föreslår linjebuss vid skoltid på morgon och eftermiddag samt anropsstyrd trafik vardagar och helger mellan Vistinge och Hävla.
– När jag bodde i Kolmården fanns anropsstyrd trafik. Det skulle vara bättre att ha anropsstyrd trafik mellan Vistinge och Hävla med en liten buss, än att åka med de stora med bara ett par personer eller tomma.
Hon tycker att informationen om nedläggningen av busslinjen varit bristfällig.
– Jag visste inte om det. Vi har inte fått någon lapp i brevlådan, inte heller finns det någon information vid anslagstavlan vid busshållplatsen i Hävla.
Hon ifrågasätter Östgötatrafikens uppmaning att åka kollektivt, samtidigt som busslinjer tas bort på landsbygden.
– Vi på landsbygden glöms verkligen bort. Det är dubbelmoral när de vill att vi ska åka kollektivt. Vi har en populär discgolfbana och en underbar badplats här i Hävla och de som inte har körkort måste kunna ta sig hit utan bil, säger Tina Blückert.
Biträdande trafikchef Mattias Näsström betonar att resandet norr om Rejmyre är för lågt för att utgöra ett acceptabelt resandeunderlag för linjelagd busstrafik.
– Anropsstyrd trafik bygger på att ha en linje som normalt trafikeras, sedan är vissa turer anropsstyrda. Driftkostnaden för själva bussen är markant mindre än förarkostnaden, den är i sin tur samma vare sig föraren kör en liten eller stor buss. När närtrafik införs kommer hon att kunna åka både till Rejmyre, Vistinge och direkt in till Finspång, säger Mattias Näsström.
Tina anser sig inte ha råd med kostnaden för varje enskild resa vid närtrafik. Hon tycker att det borde ingå i busskortet, skulle det vara möjligt?
– Nej, hela konceptet bygger på egenavgiften som motsvarar den extra service som ger möjlighet att resa till eller från hemadressen eller vilken punkt som helst inom aktuella närtrafikområdet. Närtrafikkonceptet är beslutat av Region Östergötland, om det ska ändras i förutsättningarna vare sig det gäller nyttjandetid eller egenavgifter är det politiska beslut, som omfattar hela länet och kräver mer skattemedel från Region Östergötland för att finansieras.
Vad är det för skillnad mellan närtrafik och anropsstyrd trafik?
– Anropsstyrd trafik körs på linjer mellan givna hållplatser och givna tider enligt tidtabell, men bara om någon kund beställt turen. Närtrafik körs till eller från en utpekad närtrafikhållplats, oftast i tätort, till valfri adress i aktuellt närtrafikområde. Tjänsten är tillgänglig vardagar 9.00–12.30 och 17.00–22.00 och helger 9.00–17.00. Resan kan bokas av vem som helst och kan samplaneras med andra resande, säger Mattias Näsström.
Tina tycker att det förskräckligt att landsbygden inte prioriteras, att det inte går att ha en levande landsbygd, att folk väljer att inte bo kvar på mindre orter, om det inte finns kollektivtrafik. Kommentar till det resonemanget?
– Förstår resonemanget, men vi ser tyvärr inte att det finns resandeunderlag för linjelagd busstrafik i aktuella området. Vårt uppdrag är att se över var linjelagd busstrafik respektive närtrafik ska erbjudas och i området runt Hävla införs närtrafik från juni 2023.
Tina hade inte fått någon information om nedläggningen av busslinjen, varken någon lapp i brevlådan eller information vid anslagstavlan vid busshållplatsen i Hävla, och undrar varför det inte kommuniceras ut bättre?
– Vi har kommunicerat i olika kanaler, men inte de som hon anger. Kommunikation är en utmaning, här får vi och de kommuner som berörs se över och förbättra våra sätt att kommunicera för att nå ut bättre, konstaterar Mattias Näsström.