Sjöfarten har en stor del av långväga godstransporter. Nu ökar intresset för att nyttja sjöfartens lediga kapacitet och miljöfördelar även på kortare distanser.
Några av marknadens ledande aktörer gör nu en satsning på så kallad shortsea till Sverige, med Norrköpings hamn som nav.
Det är speditören Green Carrier som står bakom den nya satsningen.
– Vi bygger konceptet på feederfartyg som går en gång i veckan mellan Gdansk i Polen och Norrköping. På dessa fartyg lastar vi containers som har samlastats på vår egen terminal i Polen. När de ankommer Norrköping kan vi köra ut en container direkt till importören eller låta styckegodset gå ut till kund på en lastbilsslinga, säger Stefan Larsen, ocean manager på Green Carrier Freight Services.
– Med en ökad medvetenhet kring miljöfrågan och en chaufförsbrist i hela Europa så tror vi stenhårt på att detta kommer vara något som många ser som ett bra komplement till de traditionella lastbilslösningarna från Polen och Östeuropa.
Bakom fartygslinjen står containerrederiet Seago Line, dotterbolag till Maersk Line.
– Seago Line är ett kortsjörederi som tror mycket på att utveckla den här typen av affärer. Traditionellt är trafiken till och från Medelhavet där vi har våra stora volymer, men på senare år har vi sett intresset och trafiken i närområdet öka betydligt. Inte minst då för vår direktlinje mellan Gdansk och Norrköping, säger Jesper Sundsten, marknadschef på Seago Line Scandinavia.
– Det är kul och spännande att Green Carrier nu gör en satsning på denna korridor, och särskilt att de inte bara fokuserar på traditionell containertrafik utan lanserar ett helhetskoncept som erbjuder lastbilstransportens flexibilitet kombinerat med sjötransportens miljöfördelar.
– Vi är naturligtvis väldigt glada att Green Carrier valt Norrköpings hamn för denna satsning som har framtiden för sig. Det bekräftar vår funktion som en modern och kundanpassad hamn med ett otroligt bra geografiskt och demografiskt läge, säger Magnus Grimhed, affärsutvecklare på Norrköpings hamn.
Leden mellan Polen och Norrköping har funnits en tid. Det nya är att Green Carrier bygger ett kortsjökoncept kring den rederitrafiken, att man kan beställa en pall från Polen via dem, en pall som samlastas i en container med last från olika avsändare, till olika mottagare.
– Det nya är att det går att göra det på en så låg nivå, ner till pall.