Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hamnbron som den såg ut förr i tiden

Den var mycket smalare och dessutom öppningsbar.

Hamnbron

Hamnbron

Foto: Okänd

Hamnbron2021-06-06 14:00

Bild från förr

På det här vykortet, som vi fått låna av Stadsarkivet i Rådhuset, ses den ursprungliga Hamnbron i Norrköping, långt innan dagens mycket bredare bro och dess intensivare trafik.

Här råder det fortfarande lugn och ro på den ursprungliga versionen av Hamnbron, byggd och invigd 1915.

En transport från Lithografiska aktiebolaget var den första lastbilen som utnyttjade bron.

Den här bron var öppningsbar, så att skutor kunde ta sig fram till Strömsholmen och den allra innersta hamnen i Norrköping.

Om man ser till bebyggelsen i bakgrunden är det vita trevåningshuset borta sedan länge och där finns idag en parkeringsplats.

Men det ståtliga huset till höger, byggt 1898-99, finns fortfarande kvar och försvarar sin plats som en av Norrköpings finaste byggnader.

Man kan också på bron ana ett järnvägsspår, som levererade och hämtade gods från södra hamnsidan.

Planer på en bro med ett järnvägsspår till södra hamnkajen ska ha funnits redan på 1890-talet.

Men det var först 1915, som Hamnbron kom på plats och mycket berodde på att smalspårsbanan ville ha en omlastningsmöjlighet på södra kajsidan och dessutom räckte inte kajplatserna till längre på norra sidan.

Med tiden blev de oregelbundna broöppningarna dock en belastning för den allt intensivare biltrafiken.

Och den 19 juni 1959 skedde den sista öppningen av den här klaffbron och sista båten som släpptes ut från innersta hamnen ska ha varit bogserbåten Holmen II.

Efter det blev bron fast cementerad och sedan kunde trafiken löpa i ett oavbrutet flöde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!