Det nya materialet som används på grundskolorna i Finspång heter Numicon och består av färgglada plattor och pluppar. Med hjälp av dessa ska bland annat elevernas antalsuppfattning bli bättre.
- Genom olika analyser, till exempel de nationella proven, kan vi se att Finspångs kommun ligger lågt i just antalsuppfattning. Med hjälp av Numicon vill vi stärka den, säger Åsa Amrén, rektor på Hällestads skola, som även är projektledare för Numicon.
- Du ska veta att åtta är åtta oavsett om de ligger på rad, utspridda eller i en påse och detta måste vi befästa hos eleverna. Visst, man kan lära sig rent automatiskt att åtta plus åtta är sexton, men då får man problem längre fram, fortsätter hon.
Olika djur
När Folkbladet besöker Hällestads skola på måndagsförmiddagen är några elever i ettan och tvåan i full färd med att jobba med materialet. Linda tycker det är roligt. Och bra.
- Det är bra att kunna räkna saker, säger hon.
Jacob håller med:
- Jag gör olika mönster. En katt och en fågel, säger han och springer sedan för att hämta leksaksödlan han har med sig,
- Mitt favoritdjur!
Supermatematiker
Materialet har olika svårighetsgrad beroende på ålder och kunskaper. Specialpedagogen Madelene Bengtsson går runt och vägleder eleverna. Hon tycker att materialet är bra med alla sina möjligheter.
- Det märks att eleverna är nyfikna. Det blir något helt annat än när man lägger fram matteboken, säger hon.
Matteboken är dock inte ett minne blott. Numicon ska snarare vara ett komplement, precis som de andra materialen som finns till mattelektionerna.
- Materialet stödjer det grundläggande matematiska tänkandet. Många tycker det är kul med matteboken, men det här materialet breddar. Vissa är supermatematiker och dessa når vi med det här materialet! säger Åsa Amrén.