Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Robin, 10, nära att bli påkörd i Borggård

Robin Carlsson, 10, blev nästan överkörd på ett övergångsställe i Borggård när han cyklade till fotbollsträningen. Trots att han hade tittat sig noga omkring. Nu kräver pappan och en granne att den farliga korsningen åtgärdas.

10-årige Robin Carlsson tittade först åt höger och sedan åt vänster innan han cyklade ut i korsningen. Bilen som kom körde alldeles för fort och det var nära att Robin blev överkörd. Nu kräver pappa Janne Carlsson och Martti Niskala, som bor vid korsningen, att det skymda övergångsstället åtgärdas.
Foto: Carolina Häggkvist

10-årige Robin Carlsson tittade först åt höger och sedan åt vänster innan han cyklade ut i korsningen. Bilen som kom körde alldeles för fort och det var nära att Robin blev överkörd. Nu kräver pappa Janne Carlsson och Martti Niskala, som bor vid korsningen, att det skymda övergångsstället åtgärdas. Foto: Carolina Häggkvist

Foto:

HÄLLESTAD2005-07-02 06:00
För en dryg vecka sedan var tioårige Robin Carlsson på väg till fotbollsträningen i Borggård tillsammans med en kamrat. När han kom fram till platsen där cykelbanan korsar bilvägen saktade han in och tittade åt båda hållen innan han cyklade ut på vägen. Martti Niskala stod på sin trapp och såg hela händelsen.
När Robin var ungefär halvvägs över dök det upp en silverfärgad Volvo i kurvan, som kom från väg 51 i mycket hög hastighet. Bilen väjde och Robin klarade sig precis.

Inte cyklat mer
- Jag skrek rakt ut. Jag trodde att jag skulle få plocka upp pojken från vägen. Jag var tagen hela kvällen, säger Martti Niskala.
Han har sett åtminstone tio liknande incidenter i just den korsningen. Robin själv har inte cyklat efter händelsen.
- Jag kunde knappt spela fotboll för jag var skakis i benen, säger han.
Enligt Martti Niskala kör bilarna ofta för fort i korsningen. Hastigheten är 50, men har precis övergått från 70. Dessutom är cykelbanan skymd av buskage. Nu vill Martti Niskala och Robins pappa Janne Carlsson att den farliga korsningen ska åtgärdas.
De önskar ett farthinder, några "varning för cyklister"-skyltar och att strecken på övergångsstället målas i - idag är de helt borta. Dessutom vill de att buskagen ska tas ner, så att bilisterna kan se cyklisterna. Däremot tror de inte att 30-hastighet vore en lösning eftersom folk kör för fort ändå.

Inte tid
- Måste det hända någonting först? undrar Martti Niskala. De säger att vi inte har råd, men har vi råd med ungar i rullstol?
Han har kontaktat både polisen och Skogsvårdsstyrelsen, som sa att de skulle göra vad de kunde men att de inte hade tid förrän i höst. Han skulle själv kunna tänka sig att ta ner buskagen om han får tillstånd att göra det, men nu börjar han tröttna.
- Det känns som om vi lever lite på undantag här uppe när det ska hända saker. Det här kunde ha gått riktigt illa och det är jag glad för att det inte gjorde, säger Janne Carlsson.

Inga åtgärder
Kommunen äger den gamla järnvägsbanan, som inte är en officiell cykelbana, men har ingenting med själva vägen att göra. Den ansvarar istället Vägverket för.
Eftersom banan inte är en cykelväg kan några "varning för cyklister"- skyltar inte sättas upp. Mats Rydell, trafikingenjör på Vägverket region sydöst, känner inte till problemen med korsningen.
- Den utmärker sig inte i länet. Det är så lite trafik på den här vägen så vi har inga ombyggnadsåtgärder på gång, säger han.
Något farthinder kan det alltså inte bli tal om. Inte heller har Vägverket möjlighet att ta ner buskaget eftersom det står på privat mark. Mark som delvis ägs av kommunen. Fast helt kört är det ändå inte.
Mats Rydell rekommenderar familjen att skicka in en skrivelse, som beskriver problemet, till Vägverket.
Då måste Vägverket se över om det går att göra övergångsstället tydligare, till exempel låta det smalna av.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om