Många känner honom som "Boa", men "Alfa-Bosse" är nog det mest passande smeknamnet på Bo Johansson i Hällestad. Han är ju trots allt en av Sveriges allra största Alfa Romeo-entusiaster.
– 1974 var det en kompis till mig som sa: "Ska du inte köpa dig en Alfa?" Där började eländet, säger Bo och skrattar.
Motorintresset fanns redan innan körkortet togs, och även arbetslivet har varit på vägarna. Efter realexamen började han omedelbart hos turbinmakaren Stal-Laval i Finspång, måndagen därpå för att vara exakt. Det blev starten på en karriär som skulle ta Bo land och rike runt, Stal-Laval hade nämligen en huvudroll i byggandet av Sveriges kärnkraftverk under 60- och 70-talet.
– I 35 år var jag på resande fot. Forsmark, Barsebäck, Ringhals...ibland utomlands också, minns han.
Var och varannan ledig helg bar det dock tillbaka till bilarna.
– Jag fattar inte att jag orkade. Kom hem på fredagkvällen och stannade i garaget till söndagskvällen när det bar av igen.
Trots ett evigt resande har mycket hunnits med. Det har tävlats, körts och sålts och på väggarna hänger många av minnena. En tavla visar en racerbil av modellen GTA1300, som Bosse en gång sålde till en chilensk man för miljonbelopp.
– Från Hällestad till Chile, och där finns den än i dag, säger han leende.
Till en början stod bilarna lite här och var, men så småningom hyrdes ett garage, tillsammans med en vän, i ett gammalt bryggeri i Sonstorp.
När vännen flyttade till Hällestad i slutet av 90-talet tipsade han om att det gamla Salemkapellet i byn var till salu och skulle passa perfekt som verkstad. Ett skämt trodde Bo till en början, men efter lite övertygelse gjordes till slut ett besök. Väl där möttes han av en syn som hade fått en del andra att vända: Altare, kyrkbänkar och en pool för baptistiska troendedop stod fortfarande kvar.
– Herregud tänkte jag, men affär blev det, säger han.
Sagt och gjort. Direkt sattes arbetet igång och knappa året senare var verkstaden komplett. Bo flyttade även in i lägenheten som följde med på köpet och där bor han ännu med katten Giulia.
– Det första jag fick göra var att slå ut väggen och få upp en garageport, sedan utgick jag därifrån.
Genom "Club Alfa Romeo Svezia" och sina resor har många vänskaper knutits och souvenirer samlats. Sedan han flyttade in i kapellet 1999 har bilentusiaster landet runt kontaktat honom och besökt den ovanliga verkstaden för hjälp.
Bo bjuder på kaffe och plockar fram fotoalbumen.
Ett vykort föreställande Salemkapellet år 1914 var ett överraskande internet-fynd.
En hel del tävlingar har det hunnits med. Corren rapporterade när Bo och hans dåvarande Alfa vann priset "Nordens vackraste automobil" på 80-talet.
– Här har vi en stilig kille. Mustaschen är sig lik, skrattar han.
Den senaste egna Alfan såldes vidare till en man i Sörmland för tre år sedan. Projektet fick läggas på is obestämd tid när livet kom emellan.
– Jag hade börjat renovera den, men sen åkte jag på artros i knäet. Då insåg jag att det inte skulle gå, berättar Bo och håller kvar blicken en stund i backen.
Drömmen om att återigen få sätta sig bakom ratten i en av sina älskade Alfa Romeos lever dock. I början hade Bo svårt att ens gå till brevlådan, men efter rehab med elcykel går det åt rätt håll.
– Om det här ordnar upp sig blir det nog att skaffa en egen igen, säger han och klappar sig på sitt knä.
– Än är man ju inte klar.