Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alla bussarna styrs härifrån

Bröderna Per och Mats Johansson är sedan några veckor tillbaka ensamma ägare av Hällestá Buss. Men far och mor finns i huset.

Bröderna Per och Mats Johansson är sedan några veckor tillbaka ensamma ägare av Hällestá Buss. Men far och mor finns i huset.

Foto: Widar Andersson

Hällestad2018-12-14 12:00

Hällestá Buss är ett större företag än vad många kanske tror. Totalt sysselsätter företaget omkring 100 personer; varav många just i Hällestad, Finspång, Rejmyre, Norrköping och Vikbolandet. Företaget har också uppdrag i Örebro och i Mullsjö i Västergötland och i Karlstad i Värmland.

En eftermiddag precis i slutet av november fick jag en möjlighet att sitta ner och språka med bröderna Mats och Per Johansson som för bara några veckor sedan blev ensamma ägare av firman.

Pappa Anders startade företaget 1976 som enskild firma med sig själv som chaufför. Tillsammans med hustrun och brödernas mamma Yvonne har Anders byggt upp och drivit företaget till vad det är idag.

Mats och Per har haft olika ingångar in i firman.

"Jag föddes ju ungefär samtidigt som firman drogs igång så jag är uppvuxen med verksamheten. Bussarna och företaget har ju varit mitt i familjen hela våra liv. Jag utbildade mig till fordonsmekaniker och arbetade under en tid som mekaniker på Linjebuss. Det fanns ju inte så mycket att skruva på här i firman på den tiden. Men när far och mor köpte Hällestad Taxi blev det några fler fordon och då fick jag frågan om jag kunde börja på företaget och på den vägen är det", sa Mats som är lite drygt fem år äldre än brorsan Per.

Per utbildade sig till civilekonom på Linköpings universitet och studerade även ett halvår i England. Han kom in i företaget när tillväxten gjorde att det behövdes någon som mer planerat "höll ihop verksamheten."

Kontoret är beläget i ett gult hus ett stenkast från bussdepån och verkstaden i Hällestad. Bröderna har växt upp i det gula huset och pappa och mamma bor fortfarande kvar där. Mats bor med sin familj "ett par kilometer åt ena hållet och Per lever med sin familj någon kilometer åt andra hållet."

Idag sysselsätter Hällestá Buss mellan 90 och 100 personer, varav de flesta är chaufförer. "Allt styrs härifrån kontoret i Hällestad. Vi har inga chefer ute på de olika orterna. Vår filosofi är att ge mycket ansvar och förtroende till våra medarbetare och det fungerar bra då vi har mycket bra personal. Vi är bra på att ställa upp för varandra. Personalomsättningen är låg och många vill arbeta högt upp i åren”, berättade Per.

Rekryteringen av nya och yngre bussförare är ett problem för Hällestá Buss liksom för allra flesta andra bussföretag.

”Många tänker kanske inte på att bussförare faktiskt är flera olika yrken. Att köra linjetrafik inne i en stad är något helt annat än att köra skolbarn, färdtjänst, idrottslag eller att ligga ute på längre körningar med turistgrupper. Det krävs helt olika sociala kompetenser och färdigheter i de olika yrkena. I skolbussarna har vi ju sett hur bra det är med äldre och erfarna förare som skapar en trygghet för barnen”, sa Per Johansson.

När vi träffas är Mats och Per precis hemkomna från en studieresa till Shanghai i Kina. De åkte med Scania till en fabrik där Scania har en produktionslina för tillverkning av bussar.

”Helt otroligt hur många bussar som tillverkas i den där fabriken”, berättade Mats.

I Hällestá Buss finns ungefär 65 bussar och ett drygt 10-tal taxifordon. Företaget äger alla sina fordon och fordonsparken är relativt ny; alla fordon utom fyra stycken är från 2014 eller nyare.

”Det kostar att köpa nyare bussar. Men bränslekostnaderna är så enormt mycket lägre i de nya bussarna. Den nyaste dieseln är väldigt snål på både utsläpp och på åtgång av bränsle. Flertalet av företagets bussar drivs av det fossilfria bränslet HVO; sa Mats Johansson som är den som har mest koll på fordonen i firman.

Viljan att ställa upp för varandra i firman är tydlig hos de båda ägarna och bröderna. Dagen före vi träffades hoppade Per in en morgon och tog en skolbusskörning. Samma dag som vi träffades hade Mats utfört underhåll på en buss på Vikbolandet då den ordinarie personalen i verkstaden var upptagna med annat arbete. ”Ingen dag är den andra lik”, förklarade Mats.

Hällestad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!