Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tankbil med svavelsyra välte på E22

En tankbil med svavelsyra sladdade av E22 och välte, söder om trafikplats Gusum, på söndagsmorgonen. Kemdykare fick rycka in för att tömma lastbilen. "Chauffören var chockad och blev omhändertagen", säger Joakim Öberg, vd på Wibax logistics som transporterar kemikalier.

Tanken som tillhörde lastbilen som välte innehöll svavelsyra.

Tanken som tillhörde lastbilen som välte innehöll svavelsyra.

Foto: Ulf Wigh/Wighsnews

Gusum2023-12-17 06:39

Området spärrades av och vägen stängdes av i båda riktningarna efter olyckan som skedde vid 06.30-tiden. Kemdykare kallades till platsen då lasten innehöll svavelsyra som är en starkt frätande syra.

– Det är ingen större fara eftersom lastbilen delvis ligger i vatten och svavelsyra reagerar inte just på vatten, sa Mikael Kalered, inre befäl på räddningstjänsten.

undefined
Räddningstjänsten fanns kvar på platsen under dagen av säkerhetsskäl.

Han påtalade att syran ändå skulle behandlas med stor försiktighet. 

– Vi har kemdykare på plats och personal från företaget som hanterar syran och är väldigt kunniga.

Räddningstjänsten stannade kvar på plats under dagen.

– Vid ett eventuellt läckage så har vi utrustning som gör att vi kan täta.

undefined
Trafikverket meddelade att vägen fick stängas av i höjd med Syntorp och söder om Gusum. Trafiken påverkades i båda riktningarna.

Strax före lunch var en ny tankbil på plats och arbetet med att pumpa över innehållet kunde inledas.

Är det riskfyllt att pumpa över svavelsyran mellan lastbilarna?

– Både ja och nej. Det finns alltid en risk för till exempel läckage. Så vi är på plats som en säkerhetsstyrka och övervakar.

När lastbilen skulle bärgas under söndagseftermiddagen fick arbetet skjutas upp eftersom en elledning i närheten behövde besiktigas först. Strömförsörjningen till Gusums tätort bröts, vilket påverkade 850 hushåll. 

Vid 16.30-tiden var bärgningen av lastbilsekipaget i gång. Efter det kunde strömmen slås på.

Det finns ingen misstanke om brott i samband med olyckan, uppger polisen.

Lastbilen tillhörde Wibax logistics, ett företag som transporterar flytande kemikalier.

Enligt vd:n Joakim Öberg aktiverades en krisgrupp så fort man fick kännedom om olyckan. Personal skickades till platsen för att tömma lastbilens tank, men också för att ta hand om föraren.

– Chauffören mår bra. Han var chockad och blev omhändertagen, men det var inga personskador, sa Joakim Öberg på måndagen.

Än är det inte fastställt vad som orsakade avåkningen, men företaget ska göra en utredning. 

– Det var väldigt, väldigt halkigt i det här området och andra bilar som också åkte av vägen. Med största sannolikhet är det det som har hänt, men jag skulle vilja lämna det till efter att vi har gjort vår undersökning, sa Joakim Öberg.

Hur ska ni minska risken att något sådant här händer igen?

– Vi har över 50 lastbilar i Sverige och ständig utbildning av våra chaufförer. Vi uppmanar till att stanna om man känner att det är för halt, men ibland kan det uppträda blixthalka på ett specifikt område. Generellt händer sådana här olyckor väldigt sällan med tanke på att vi har så många lastbilar.

Enligt Pär Ljungqvist, miljöchef i Valdemarsviks och Söderköpings kommuner, utfördes undersökningar under måndagen för att se om läckor i samband med olyckan kan ha påverkat miljön.

Även en särskild så kallad miljörestvärdesledare är inkopplad. Kommunrepresentanter kommer också att undersöka olycksplatsen.

– Vi har fått uppgifter om oljeläckage, men vi vet inte riktigt hur mycket. Vi vet att det läckt från motorblocket, men det är ju en ganska begränsad mängd. Nu följer vi upp om det var något i samband med bärgningen också, sa Pär Ljungqvist.

– Om det skulle vara så att vi behöver lägga ut länsar eller annat får vi rikta oss mot den här transportörens försäkringsbolag, 

Så det här kommer inte att innebära kostnader för kommunen?

– Nej, det bedömer jag som osannolikt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!