När Norrköping utredde saken 2017 var syftet att ta reda på en timmes senare skolstart på kommunens fyra egna gymnasieskolor skulle få positiva effekter på elevernas kunskaper och betyg. Bakgrunden var uppgifter i amerikansk sömnforskning om att gymnasieungdomar helt enkelt inte var skapta för att gå upp tidigt på morgnarna. För att göra en lång historia kort så landade utredningen i Norrköping i ett antal avväganden där nackdelarna - oklart forskningsläge, tveksamheter bland lärare, kollektivtrafikmässiga bekymmer och problem med fritidsaktiviteter på (sena) eftermiddagar - övervägde.
Seminariet om den eventuella nyttan med "snoozande elever" hölls på den östgötska samlingspunkten East Sweden Arena i Visby där Norrköpings kommun är en av grundarna. Seminariets huvudfokus var hur och om kollektivtrafiken kunde effektiviseras om man till exempel genom senarelagda skolstartsdagar kunde minska trycket på kollektivtrafikens peaktime.
– Våra guldavgångar är halvåtta på morgnarna. Då vill "alla" åka. Det verkar nämligen vara så att de allra flesta som arbetar och studerar gärna vill vara på plats runt klockan åtta, berättade Östgötatrafikens vd Sofia Malander på seminariet.
Trycket på guldavgångarna är stort. Och dyrt.
– Ökat resande betyder ökade biljettintäkter. Men alla avgångar i Östergötland är ändå mer eller mindre skattesubventionerade, förklarade Sofia Malander.
Helene Lidestam är forskare vid Linköpings universitet. Hon och hennes kollegor har forskat på hur några minuters förskjutning av guldavgångarna påverkar behovet av fordon i kollektivtrafiken.
– Redan vid fem minuters förändring märks stor påverkan. Vid en kvarts förskjutning har vi visat att behovet av kollektivtrafikfordon som är i samtidig drift minskar med upp till tio procent, sa Helene Lidestam på seminariet.
Att påverka en stor kollektivresandegrupp som skolelever (och lärare) är relativt lätt för politiken jämfört med att få privata arbetsplatser att byta arbetstider.
Karin Jonsson sade sig vara beredd att ta en sväng till om skoltiderna.
– Vårt fokus nu är att få upp skolresultaten. Vi orkade inte med en reform om klockslagen samtidigt. Men kanske var felet att vi utredde en hel timme. Jag hör ju här att varje minut kan ha betydelse för kollektivtrafiken, sa Karin Jonsson.
Vi bytte några ord efter seminariet. Valet närmar sig och för första gången på 24 år ska Karin och Centerpartiet möta väljarna utifrån en regeringsposition i Norrköping.
– Klart att vi funderar på hur det ska gå. Blir vi belönade för ansvar eller bestraffade för det som inte är tip top, funderade Karin Jonsson.