Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sovande elever en bra affär

Norrköpings kommun har sagt nej till ett försök med senarelagda skoldagar. I Visby fick Karin Jonsson stå till svars.

Karin Jonsson funderar över vad maktinnehavet i Norrköpings kommun ska betyda för valresutatet i september?

Karin Jonsson funderar över vad maktinnehavet i Norrköpings kommun ska betyda för valresutatet i september?

Foto: Widar Andersson

Guldavgångar2018-07-04 12:00

När Norrköping utredde saken 2017 var syftet att ta reda på en timmes senare skolstart på kommunens fyra egna gymnasieskolor skulle få positiva effekter på elevernas kunskaper och betyg. Bakgrunden var uppgifter i amerikansk sömnforskning om att gymnasieungdomar helt enkelt inte var skapta för att gå upp tidigt på morgnarna. För att göra en lång historia kort så landade utredningen i Norrköping i ett antal avväganden där nackdelarna - oklart forskningsläge, tveksamheter bland lärare, kollektivtrafikmässiga bekymmer och problem med fritidsaktiviteter på (sena) eftermiddagar - övervägde.

Seminariet om den eventuella nyttan med "snoozande elever" hölls på den östgötska samlingspunkten East Sweden Arena i Visby där Norrköpings kommun är en av grundarna. Seminariets huvudfokus var hur och om kollektivtrafiken kunde effektiviseras om man till exempel genom senarelagda skolstartsdagar kunde minska trycket på kollektivtrafikens peaktime.

– Våra guldavgångar är halvåtta på morgnarna. Då vill "alla" åka. Det verkar nämligen vara så att de allra flesta som arbetar och studerar gärna vill vara på plats runt klockan åtta, berättade Östgötatrafikens vd Sofia Malander på seminariet.

Trycket på guldavgångarna är stort. Och dyrt.

– Ökat resande betyder ökade biljettintäkter. Men alla avgångar i Östergötland är ändå mer eller mindre skattesubventionerade, förklarade Sofia Malander.

Helene Lidestam är forskare vid Linköpings universitet. Hon och hennes kollegor har forskat på hur några minuters förskjutning av guldavgångarna påverkar behovet av fordon i kollektivtrafiken.

– Redan vid fem minuters förändring märks stor påverkan. Vid en kvarts förskjutning har vi visat att behovet av kollektivtrafikfordon som är i samtidig drift minskar med upp till tio procent, sa Helene Lidestam på seminariet.

Att påverka en stor kollektivresandegrupp som skolelever (och lärare) är relativt lätt för politiken jämfört med att få privata arbetsplatser att byta arbetstider.

Karin Jonsson sade sig vara beredd att ta en sväng till om skoltiderna.

– Vårt fokus nu är att få upp skolresultaten. Vi orkade inte med en reform om klockslagen samtidigt. Men kanske var felet att vi utredde en hel timme. Jag hör ju här att varje minut kan ha betydelse för kollektivtrafiken, sa Karin Jonsson.

Vi bytte några ord efter seminariet. Valet närmar sig och för första gången på 24 år ska Karin och Centerpartiet möta väljarna utifrån en regeringsposition i Norrköping.

– Klart att vi funderar på hur det ska gå. Blir vi belönade för ansvar eller bestraffade för det som inte är tip top, funderade Karin Jonsson.

50 år i Almedalen

Under de första två decennierna var det just talen som var Almedalsveckan. Veckan var så starkt förknippad med både tal och Olof Palme att veckan har kallats både politikerveckan och Palmeveckan. Det är först under de senaste trettio åren som namnet Almedalsveckan etablerats. Almedalsveckan har under åren varit inspirationskälla för många, beslut har tagits och ovärderliga möten har skett på Visbys kullerstensgator. Möten som kanske inte skulle ha blivit av om de mötande inte hade varit på Gotland.

Region Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!