Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu rullar tågen i Grytgöl igen

Nu har Wolfgang Schreyer återupplivat det gamla industritågspåret till Grytgöl i en modellupplaga.

Tomma järnvägsvagnar rullar in i Grytgöl för att fyllas med gods.

Tomma järnvägsvagnar rullar in i Grytgöl för att fyllas med gods.

Foto: Privat

Grytgöl2019-10-03 08:00

Vi har tidigare berättat om Wolfgang Schreyer stor intresse för tåg och modellbanor. Nu har han utökat verksamheten med att i modellformat bygga upp en del av det gamla industritågspåret till Grytgöl från Ljusfallshammar inklusive en tågstation i Grytgöl.

– Så nu är Grytgöl återigen anslutet till järnvägsnätet, som förr i tiden, skojar Wolfgang Schreyer. Det första tåget förväntas in snart och sedan blir det regelbunden trafik till Ljusfallshammar.

Vad kan du berätta mer om den här nya modelljärnvägen?

–  Den här modelljärnvägen är större än den vanliga "Märklinmodellen" med hela 32 mm spårvidd, mot den normala 16 millimeter.

På bilderna syns även vagnar, som ser ut som gula spårvagnar?

–  Ja, och det är precis vad det är också, nämligen modeller av den äldsta spårvagnstypen i Norrköping, som man fortfarande har kvar något exemplar av.

–  Så dom får också hänga med och dras av loket på den här nya slingan, fram till Grytgöls station. Mest bara för att spårvagnen är gjord i Tyskland, varifrån jag kommer, så det kändes lite kul att bygga just dem.

Varifrån kommer ditt stora tågintresse?

–  Jag fick min första modelljärnväg i julklapp som åttaåring hemma i München, där vi bodde vid en järnväg med ånglok. Där väcktes nog mitt intresse och då ville jag bli lokförare, men sedan förde arbetslivet mig till andra spår.

–  Men jag är medlem i Wadstena Fogelsta veteranjärnvägsförening och där hoppas jag få köra riktiga lok i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!