Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolresultat mäts på "nytt" sätt

Är skolor där elever har höga betyg bra skolor – och är skolor med lägre betyg dåliga? Inte nödvändigtvis, menar grundarna av Skolguiden.nu som vill göra det enklare för exempelvis föräldrar att påverka i skolan.

Skolresultat. Beror på olika parametrar, menar skaparna av Skolguiden.nu.

Skolresultat. Beror på olika parametrar, menar skaparna av Skolguiden.nu.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Grundskolor2017-04-26 08:00

Anders Hultin har jobbat inom skolan i hela sitt liv. Tillsammans med Mats Olin har han nu skapat guiden på nätet som ska underlätta för föräldrar, skolpersonal och huvudmän att påverka skolan åt rätt håll. Detta görs genom Skolverkets så kallade "Salsamodell", ett mätinstrument som mäter tre faktorer; vilken utbildningsnivå föräldrarna har, andelen nyinvandrade elever kombinerat med elever med okänd bakgrund samt andelen pojkar och flickor.

Modellen räknar ut vad skolans genomsnittliga meritvärde i årskurs nio borde vara med tanke på de här tre faktorerna. Sedan kan man se om skolan lever upp till förväntningarna, eller är bättre eller sämre. Utifrån det ska man sedan kunna vidta lämpliga åtgärder.

– Jag har själv fem barn, varav ett i nian, och jag vet att man går mycket på rykten när man ska välja skola. Man behöver flera källor för att göra ett klokt val och då blir vi ytterligare en pusselbit. Det är mycket diskussioner om skolkvalitet och skolval och vi är övertygade om att det behövs bättre information om vad skolorna är bra och mindre bra på. Det tycker jag att vi kan visa här nu, säger Mats Olin som är projektledare för sajten.

Tanken med sajten är inte att alla ska välja bort en skola med mindre bra resultat, eller sämre resultat än det förväntade. Snarare ska den vara ett instrument för de som söker information att exempelvis ha med sig till föräldramötet.

– Om man ser att exempelvis matteresultaten är sämre än förväntat så kan man ifrågasätta vad som görs på skolan. Det är viktigt för de elever som går i skolan, och för de som ska välja skola, säger Mats Olin.

Någon risk att barn till mer upplysta föräldrar väljer bort vissa skolor, tror han inte finns.

– Jag tror verkligen på att alla ska kunna välja vilken skola barnen ska gå i. Och även om man går i en dålig skola, måste man få verktygen att kunna göra något åt det, säger han och utvecklar:

– Jag tror att skolorna generellt kommer att bli bättre om föräldrarna ställer mer krav. De skolor som inte lever upp till förväntningarna måste få veta det och få frågan: vad gör ni åt det?

Han ser även en annan viktig aspekt:

– Det finns de skolor som har höga betyg, men som inte når upp till förväntningarna enligt Salsa. De borde alltså prestera ännu bättre och det måste man också observera och fråga sig varför de inte gör det?

Skolorna i Norrköping är först ut på sajten, som sjösätts nu i veckan. Viss information är gratis, medan det kommer tas ut en avgift för att kunna ta del av allt, genom en slags prenumerationstjänst.

Salsa

Syftet med Salsa är att synliggöra faktorer som skolan inte kan påverka men som har betydelse för betygsresultatet. Bakgrundsfaktorerna är föräldrarnas utbildningsnivå, fördelningen pojkar/flickor och andelen nyinvandrade elever. Störst betydelse för resultaten i SALSA har föräldrars utbildningsnivå.

Salsa är i första hand avsett för förvaltningstjänstemän, rektorer, lärare och skolpolitiker.

En pedagogisk och etisk fråga är hur resultaten i Salsa kan påverka lärarnas attityder till eleverna. Det är viktigt att resultaten inte medför att lärarnas förväntningar på pojkar, nyinvandrade elever eller elever med lågutbildade föräldrar sänks och blir till en självuppfyllande profetia. Salsa bygger just på det faktum att en stor del av skillnaderna i betygsresultat mellan skolor inte kan förklaras med skillnader i dessa bakgrundsfaktorer. Det är skolans uppgift att ge alla elever samma förutsättningar att nå målen. I SALSA ingår skolenheter med minst 15 elever i årskurs 9 och bakgrundsinformation om föräldrarnas utbildningsnivå för minst 75 procent av eleverna.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!