Han står en bit upp på en av betongväggarna, fastkopplad i en säkerhetslina och med säkerhetsansvariga på marken nedanför. Konstnären Daniel "Puppet" Blomqvist har valt det här jobbet, sett det som en utmaning med hela den stora ytan.
Ser det som en utmaning att låta tittaren tolka det som växer fram. Motivet som han skissat upp och fått godkänt ger oss en glimt av vad som rör sig i hans huvud.
Skogen och staden
Sagans skogsvärld möter den urbana staden eller rättare sagt så kuggar de i varandra. I trädet som symboliserar hela skogen råder, åtminstone vid en första titt, fullständig harmoni. I staden är det tvärt om. Den är hård, industriell och upp och nervänd.
- Det är naturen som driver staden, säger Puppet som använt sig av flera symboler i sitt konstverk.
Zeppelinaren, ugglan. Som en blandning mellan Hans Arnold och John Bauer.
Snart klar
Puppet börjar bli färdig, sedan den 2 juni har han arbetat efter de förutsättningar som vädret och säkerheten tillåtit. Himlen fylls på. Zeppelinaren ska få sällskap av ballonger.
På tre av dem ska det stå NOW, en förkortning av new old writers.
Om man sitter på tåget som svischar förbi kommer man kanske bara hinna se att det är något målat och tänka wow. Och det gillar Puppet.
- Ja, jag gillar wow istället för att kom och titta.
Gör det han vill
Och han gillar att han nu verkligen lever efter sin egen devis, han har lyckats fånga nuet.
- Det pratas så mycket om att vi ska leva i nuet, men väldigt få gör det. Jag sa upp mig som AD för två år sedan efter att ha varit anställd i tolv år. Nu tar jag bara de uppdrag som är roliga, säger Puppet.
Mot Drottningholm2
Och jobba han vill göra som han gjort har han gjort runt om i hela världen. Det är livemålningar och illustrationer. På vinterhalvåret i mindre format också på duk.
När han färdigställt sitt konstverk här ska han måla dekoren på Drottningholms teater.