Nu är det inte så lätt att göra den här förflyttningen av framhjulen snett uppåt och framåt som det kanske låter. För samtidigt har överhänget framtill krympt och avståndet mellan fram- och bakaxel ökat med hela 25 cm. Men genom att låta koppling och differential byta plats blev det möjligt att låta drivaxlarna passera längre fram genom drivpaketet. Därmed elimineras Audis gamla akilleshäl – det tunga överhänget fram som gjort bilen understyrd och sävlig i rörelserna.
Kortlivad logikPå köpet blev nya A4 snyggare och mycket rymligare än gamlingen.
Audi A4 är byggd på en likadan plattform som sportcoupen A5. Fast lite förlängd. Så när jag tidigare i år skrev att A5 var en logisk modellbeteckning eftersom den var större än A4, ja, då blev den logiken alltså kortlivad. Nu är fyran större än femman. Och den är mycket större än gamla A4. Inte minst på insidan och då främst i baksätet. Tack vare den förlängda hjulbasen. Men även köregenskaperna har växt.
De mindre överhängen ger en bättre viktfördelning och därmed en mer snabbfotad bil. Samtidigt som den längre hjulbasen ger en lugnare gång rakt fram. Vill du göra bilen än mer samarbetsvillig så investerar du i Drive Select (3 600 kr) och dynamisk styrning (11 900 kr). Då får du en bil där du själv kan påverka chassisättningen och där styrutväxlingen ändrar sig efter hastigheten. Jag testade olika inställningar under körning på Gotland Ring och visst märks en skillnad – fast den är knappast dramatiskt.
Även fronten med den halvbågeformade LED-lampsraden i varje strålkastare vittnar om att A4 är sprungen ur A5. Motorutbudet är också detsamma.
Två bensinmotorer (1,8 TFSI med 160 hk, samt 3,2 FSI på 265 hk) och tre dieslar (2,0 TDI med 143 hk; 2,7 TDI på 190 hk och 3,0 TDI på 240 hk). Samtliga är direktinsprutade, även bensinmotorerna, och med samma Piezo-teknik och common rail i alla.
Förvirrande
Att bilen blivit mycket större är det inget snack om, men fabrikens påstående att den samtidigt blivit ”mycket lättare” ter sig först lite förvirrande – enligt officiella siffror väger nämligen nya A4 3,2 FSI Quattro (finns bara med fyrhjulsdrivning) 50 kg mer än den gamla. Men det man syftar på är själva karossen. Sedan har konstruktörerna stoppat in så mycket annan ny teknik att bilen ändå blivit tyngre.
Nya Audi A4 har blivit en fullvuxen bil, utan att prislappen växt nämnvärt, så frågan idag är förstås vad som ska hända med storebror Audi A6? Invändigt är nu lillbrorsan nästan lika stor. En inte allt för avancerad gissning är väl i alla fall att framhjulen flyttas framåt.