Fyra veckor återstår av den ikoniska glassrestaurangens säsong. Smultronstället i Söderköping har i vanlig ordning haft en hektisk sommar.
– Den sista fjärdedelen återstår, men vi får inte känna efter för mycket. Varje dag ska tretusen gäster servas, så det är bara att ladda upp och vara friska och förberedda, säger ekonomiansvarig Anders Lindborg.
– Förra året omsatte vi 12-13 miljoner och målet är att försöka landa där i år också. Det totala resultatet får vi först i augusti, men vi har bra månader bakom oss, säger han.
Mycket har hänt sedan starten för trettiofyra år sedan. Idag har Smultronstället 70 anställda, 150 sittplatser och 350 produkter till sin meny. Med utveckling kommer utgifter och i aprilmånad låg företaget back på samtliga konton.
– Det är stora kostnader, bara personalkostnaden ligger på sex miljoner varje år, säger Anders Lindskog.
– Mycket står på spel, man har köpt på sig så mycket, lovat så mycket, anställt så många. Den psykiska situationen kan vara väldigt påfrestande, säger han.
Smultronstället har sedan starten 1982 utvecklats till något av en k-märkt destination. Varje år besöker flera hundratusen besökare det lilla glasscaféet som har entydlig ide om hur ett väletablerat koncept ska kunna förbättras.
– Med försiktighet, säger Anders Lindskog.
– Vi har byggt upp den här verksamheten i lugn och ro under 35 år. Vi försöker inte haka på några trender utan ska vara associerade med sommar, sol, båtar och gräddglass. Det räcker så, säger han.
Finns det några planer om en utbyggnad?
– Vi önskar att vi kunde bli större, men rent fysiskt så går inte det. Vi omges av privatbyggnader och kommunal mark. Vi kan inte bygga vare sig högre eller lägre, säger Anders.
– Vi har kollat på lokaler i Stockholm och på västkusten, men det har alltid fallit på någonting.
Men ni lyckas ändå bibehålla er popularitet?
– Det har blivit en institution på något sätt. Man ska bara ha besökt oss. Vi har blivit en del av att uppleva Söderköping.
Men det finns konkurrens i staden?
– Det måste finnas andra glasställen. Varje år besöker cirka femhundratusen personer staden, vi kan bara ta emot tvåhundratusen av dem.
– Vi hjälps åt och är beroende av varandra. Söderköping måste vara ett bra varumärke och då behövs vi alla, säger Anders Lindskog.