Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Full gas med framtidens bil

165 kilometer i timmen på tyska autobahn, ljudlöst och helt utan avgaser. Honda FCX Clarity är världens första serietillverkade bränslecellbil som bara släpper ut vattenånga ur avgasröret. En drömbil för både miljövänner och bilentusiaster. Men än går den inte att köpa.

Startknappen längst ner, i mitten knappen till parkeringsbromsen och överst ett litet reglage för att välja om bilen ska gå framåt eller bakåt. Någon växelspak finns inte.

Startknappen längst ner, i mitten knappen till parkeringsbromsen och överst ett litet reglage för att välja om bilen ska gå framåt eller bakåt. Någon växelspak finns inte.

Foto: Rolf Gildenlöw

Frankfurt (TT Spektra)2009-10-21 03:00
Bilen som går från klarhet till klarhet, skulle man kanske kunna säga om Honda FCX Clarity. För det är just vad namnet betyder. Klarhet.Däremot är det väl inte helt glasklart vad som krävs för att en bil ska kunna anses vara serietillverkad. I Europa finns just nu bara två exemplar av Honda FCX Clarity (i Frankfurt), i USA rullar 13 exemplar och i Japan ett 20-tal. Exakt hur många får jag inga riktigt klara besked om av utvecklingschefen Sachito Fujimoto. Och hur mycket pengar du än är beredd att betala kan du inte köpa en Clarity. Honda vill nämligen ha fullständig kontroll över bilarna, så de kan bara hyras. Och bara av väl utvalda kunder.Ljudlöst
Att framtidens bilar kommer att drivas av elmotorer tycks all expertis vara överens om. De flesta är också överens om att den bästa lösningen för att förse motorerna med ström är att bilarna utrustas med egna elverk. Och det är precis så en bränslecell fungerar - som ett elverk. Den omvandlar kemisk energi till elektrisk energi.Energibäraren är vätgas som efter att ha passerat bilens bränsleceller pyser ut genom avgasröret som rent vatten.Att köra Honda FCX Clarity är helt odramatiskt. Fast lite hisnande känns det förstås när bilen sticker iväg helt ljudlöst och utan att man behöver några växlar. Till skillnad från en konventionell motor ger en elmotor maximal kraft redan från första sekunden. Att hänga med i det höga tempot på tyska autobahn är inga problem. Och 46 mil lovar färddatorn att bilen ska kunna köras innan nästa tankning.Det låter ju bra men dessvärre är det i dag långt mer än 46 mil mellan de mackar som säljer vätgas. Här krävs gigantiska investeringar för att bygga ett distributionsnät vilket i sin tur kräver att både politiker och oljebolag är med på tåget. Honda FCX Clarity är ungefär lika stor som en VW Passat men är i den här versionen bara fyrsitsig. Mittplatsen bak äts upp av den stora kardantunneln. Men tunneln rymmer ingen kardanaxel (bilen är framhjulsdriven), där döljer sig i stället den så kallade stacken med bränsleceller. Under baksätet sitter batterierna och bakom ryggstödet återfinns tanken, som rymmer 171 liter komprimerad vätgas vid 350 bars tryck och ungefär 260 (!) minusgrader. Men både bränsleceller och batterier har krympt dramatiskt på bara några år och med högre tryck kan mer bränsle lagras i mindre tankar. Så det är bara en tidsfråga innan en bränslecellsbil kan göras lika rymlig och praktisk som en konventionell bil.Det kommer däremot att ta många år att bygga upp distributionsnätet och att få igång en så pass storskalig biltillverkning att priserna blir konkurrensdugliga. Men den som väntar på något gott.
BETYG: 5 av 5 fyrarRESULTAT: 46 av 50 poängALLMÄNT: 10 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 625Max släpvagnsvikt (kg) 1 800Drivning FramVäxlar Fram/backCylindrar/volym (cm3) inga (288 volts synkron elmotor)Maxlast (kg) 400PRESTANDA: 10 av 10 poängEffekt (hk) 134Vridmoment (Nm/varv) 256/0CO2 (g/km) 00-100 km/t på (sek) 10,0Vändcirkel (m) 10,8KOMFORT: 10 av 10 poängFällbart ryggstöd bak NejStällbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 370Luftkonditionering ACCStyrservo Elektrisk
SÄKERHET:
8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 6Fästen barnstol IsofixSidokrockkuddar JaSidokrockgardin JaEKONOMI 8 av 10 poängPris på gatan (kr) Ej till salu - kan bara leasasSkatt (kr) Ej fastställtBränsleförbrukning (l/mil) 0,28 (omräknat till diesel)Serviceintervaller (mil/år) Ej fastställtGarantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) Ej fastställtRESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) Ej fastställtStrålkastarglas/insats (kr) Ej fastställt+ PLUSHelt fri från avgaser. Suverän prestanda.- MINUSGår ännu inte att köpa. Oändligt långt mellan tankställena.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om