Full gas med framtidens bil
165 kilometer i timmen på tyska autobahn, ljudlöst och helt utan avgaser. Honda FCX Clarity är världens första serietillverkade bränslecellbil som bara släpper ut vattenånga ur avgasröret. En drömbil för både miljövänner och bilentusiaster. Men än går den inte att köpa.
Startknappen längst ner, i mitten knappen till parkeringsbromsen och överst ett litet reglage för att välja om bilen ska gå framåt eller bakåt. Någon växelspak finns inte.
Foto: Rolf Gildenlöw
Att framtidens bilar kommer att drivas av elmotorer tycks all expertis vara överens om. De flesta är också överens om att den bästa lösningen för att förse motorerna med ström är att bilarna utrustas med egna elverk. Och det är precis så en bränslecell fungerar - som ett elverk. Den omvandlar kemisk energi till elektrisk energi.Energibäraren är vätgas som efter att ha passerat bilens bränsleceller pyser ut genom avgasröret som rent vatten.Att köra Honda FCX Clarity är helt odramatiskt. Fast lite hisnande känns det förstås när bilen sticker iväg helt ljudlöst och utan att man behöver några växlar. Till skillnad från en konventionell motor ger en elmotor maximal kraft redan från första sekunden. Att hänga med i det höga tempot på tyska autobahn är inga problem. Och 46 mil lovar färddatorn att bilen ska kunna köras innan nästa tankning.Det låter ju bra men dessvärre är det i dag långt mer än 46 mil mellan de mackar som säljer vätgas. Här krävs gigantiska investeringar för att bygga ett distributionsnät vilket i sin tur kräver att både politiker och oljebolag är med på tåget. Honda FCX Clarity är ungefär lika stor som en VW Passat men är i den här versionen bara fyrsitsig. Mittplatsen bak äts upp av den stora kardantunneln. Men tunneln rymmer ingen kardanaxel (bilen är framhjulsdriven), där döljer sig i stället den så kallade stacken med bränsleceller. Under baksätet sitter batterierna och bakom ryggstödet återfinns tanken, som rymmer 171 liter komprimerad vätgas vid 350 bars tryck och ungefär 260 (!) minusgrader. Men både bränsleceller och batterier har krympt dramatiskt på bara några år och med högre tryck kan mer bränsle lagras i mindre tankar. Så det är bara en tidsfråga innan en bränslecellsbil kan göras lika rymlig och praktisk som en konventionell bil.Det kommer däremot att ta många år att bygga upp distributionsnätet och att få igång en så pass storskalig biltillverkning att priserna blir konkurrensdugliga. Men den som väntar på något gott.
SÄKERHET: 8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 6Fästen barnstol IsofixSidokrockkuddar JaSidokrockgardin JaEKONOMI 8 av 10 poängPris på gatan (kr) Ej till salu - kan bara leasasSkatt (kr) Ej fastställtBränsleförbrukning (l/mil) 0,28 (omräknat till diesel)Serviceintervaller (mil/år) Ej fastställtGarantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) Ej fastställtRESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) Ej fastställtStrålkastarglas/insats (kr) Ej fastställt+ PLUSHelt fri från avgaser. Suverän prestanda.- MINUSGår ännu inte att köpa. Oändligt långt mellan tankställena.