Att starta eget företag redan i 20-årsåldern är inte det lättaste, men för Philip Nicander och Therése Thard var det aldrig någon tvekan.
– Jag drev UF-företag på gymnasiet, så redan där började det. Sedan är både jag och Philip uppväxta i entreprenörsfamiljer så det är helt naturligt för oss. Vi vet vad vi gav oss in på om man säger så, säger Therése.
2016 började bolagsresan med MyGizmo.
Då Philip Nicander är uppvuxen i en entreprenörsfamilj som driver ett byggbolag i tredje generationen såg han problemet med att papper och penna ofta är basen i det administrativa arbetet. Speciellt för små och mellanstora hantverksbolag.
– Vi såg att det fanns ett behov på marknaden av användarvänliga, enkla system som gör att de får snabb uppföljning på sina projekt och gör att de kan leverera i tid utan att missa något i sin fakturering, säger Philip.
De hade en idé om att ta fram ett system som skulle göra det lättare för företag i hantverksbranschen att sköta det administrativa arbetet och öka sin effektivitet och lönsamhet.
En idé som nu blivit verklighet.
Therése och Philip har varit i nära kontakt med företag både här i Norrköping och på västkusten under utvecklingsfasen för att ta reda på vad de efterfrågar.
Dessutom har de tagit hjälp av folk som har lite mer erfarenhet kring det här med att starta företag.
Thomas Thard, som är pappa till Therése, och har stor erfarenhet av att driva techbolag finns med i företaget, liksom erfarne utvecklaren Niklas Gelfgren.
Just nu är de inne i en spännande fas där de börjat lansera sitt projekthanteringssystem över hela Sverige och förra veckan uppmärksammades de på Unga entreprenörsgalan i Norrköping och fick pris som årets nykomling.
– Jättekul. Det är sådant som motiverar. Det här är inget som kommit gratis utan vi kämpar otroligt hårt och det är kul att sådant uppmärksammas, säger Therése.
Har ni några tips till andra unga människor som funderar på att starta eget?
– För det första måste man verkligen ha en idé som man tror på och som man brinner för. Sedan är det viktigt att man verkligen kollar vad marknaden efterfrågar. Och det kanske allra viktigaste är att ta hjälp av folk som kan och förstår marknaden.