Flera kommuner har i samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Tillväxtverket och Bolagsverket utvecklat digitala lösningar som gör det enklare att starta och driva företag. För att få starta företag inom restaurangbranschen behövs en mängd tillstånd från kommunen och andra myndigheter. Med hjälp av den nyutvecklade e-tjänsten ska den ofta tidskrävande startproceduren bli enklare.
Programmet ”Serverat” omfattar till en början e-tjänster inom restaurangbranschen med ambitionen att framöver omfatta fler branscher.
– Genom att förenkla och digitalisera våra ansökningar och registreringar gör vi arbetet lättare för restaurangägare. Serverat ger också oss en möjlighet att ta några stora steg mot att mer information blir digital hela vägen, vilket i förlängningen kommer göra handläggningen ännu enklare och effektivare, säger Maria Pihlajärvi, enhetschef livsmedel i Norrköpings kommun.
När e-tjänsterna ansluts till den sammansatta bastjänsten, som förmedlar information från myndigheternas register, erbjuds restaurangföretagaren ifyllnad av sina uppgifter. Framöver kommer informationen i tillstånden att vidareutvecklas och förvaltas nationellt. Informationen uppdateras mot aktuell lagstiftning och blir tillgänglig för kommunernas e-tjänster. Förutom att det blir enkelt och smidigt för företagaren, underlättar det kommunernas egen hantering när ansökan är komplett och korrekt ifylld. Norrköping är en av de första kommunerna där tjänsten kommer testas med start i majmånad.