Med 40 år i ryggen är Kontorab, med huvudkontor i Norrköping, en stark aktör på marknaden för förbrukningsartiklar till företag. Seombris Marketing har å sin sida under de åtta åren företaget varit aktivt vuxit snabbt. Man erbjuder produktmedia och marknadsföring och kände, liksom Kontorab, att det fanns en lucka att fylla för att kunna erbjuda kunderna en helhetslösning. På en nätverkslunch genom IFK Norrköping träffades Johannes Carinci, vd Kontorab och Mikael Söderqvist på Seombris Marketing.
– Vi hade länge sökt efter ett företag att förvärva, men inte hittat något som passade, säger Johannes Carinci, och berättar vad Kontorab efterfrågar:
– För 20 år sedan började vi sälja förädlade produkter, som visitkort och kläder med logga, men vi har inte haft något eget tryckeri utan har skickat vidare kundernas beställningar till tryckerier. De har sina villkor och kan till exempel inte trycka hur små volymer som helst, det blir väldigt styrt, säger han.
Där kommer nu Seombris Marketing in i bilden. Med eget tryckeri och kunnande inom bland annat marknadsföring, kompletterar företagen varandra:
– Genom förvärvet har vi också införskaffat ett eget komplett tryckeri där vi tillhandahåller brodyr, transfer -, digitalt- och direkttryck. Det egna tryckeriet ger oss en oslagbar möjlighet att leverera förädlade produkter i små kvantiteter med snabba leveranser, säger Johannes Carinci.
Mikael Söderqvist fortsätter:
– Kontorab har butiker på 16 orter i landet, vilket ger en enorm möjlighet. De ger oss kunder vi saknar. Vi har en bra tillväxt, där det behövs nya människor och investeringar, säger han som beskriver sitt företag som en blandning mellan reklambyrå och profilföretag.
Genom att finnas under samma tak kan Seombris kunnande hjälpa Kontorabs kunder, med bland annat marknadsföring. Kontorab erbjuder å sin sida ett nytt sortiment av kontorsmaterial till Seombris kunder. Till årsskiftet är tanken att Seombris flyttar till Kontorabs lokaler på Zinkgatan.
– All vår personal är positiv till det här. Alla vill stanna och vi har även rekryterat flera medarbetare. Det är ett statement att nu jävlar är det gasen i botten, säger Johannes Carinci.
– Man brukar säga att lycklig personal är bra personal, fortsätter Mikael Söderqvist och ser vägen utstakad framför sig:
– Om fem år håller vi landslagsklass!