Nu är det dags för vinterdäck

Vintern närmar sig och därmed också däckbytartider. Men ska man välja dubb eller dubbfritt? Enligt försäkringsbolaget Folksam har de dubbfria vinterdäcken blivit allt bättre – även i lägre prisklasser.

Dubbdäck eller dubbfritt? Prestandan på dubbfria vinterdäck har förbättrats mer än dubbdäcken de senaste fem åren.

Dubbdäck eller dubbfritt? Prestandan på dubbfria vinterdäck har förbättrats mer än dubbdäcken de senaste fem åren.

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

FORDON2018-11-11 08:00

Ännu har inte vädret slagit om i Östergötland – den kommande tiodagarsprognosen från SMHI visar omkring tio grader dagtid – men det är bara en tidsfråga innan snön och halkan lägger sig på våra vägar. Det börjar med andra ord bli dags att boka tid för däckbyte.

Försäkringsbolaget Folksam har nu gjort en granskning där man jämfört bromstester från 2012/2013 samt 2017/2018 för att därigenom se om det skett någon utveckling i däckens greppförmåga. Glädjande nog visar undersökningen att framförallt de nordiska dubbfria däcken blivit bättre – framförallt på is. I snitt har dubbfria däck blivit 19 procent bättre på is och 14 procent bättre på snö när man ser till de uppmätta bromssträckorna.

– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam i ett pressmeddelande.

Dubbdäck har dock fortfarande det bästa isgreppet även om de inte har utvecklats lika mycket: man kan här se en treprocentig förbättring. Däremot har dubbdäck enligt Folksams granskning till och med blivit sämre på vått underlag, en nedgång med hela tolv procent. Något som säkert gjädjer en och annan är också att granskningen visar att även budgetdäcken blivit bättre – framförallt på snö. Dock är det fortfarande ganska stora prestandaskillnader på is.

– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.

Folksam pekar på att det är stora skillnader mellan de bästa och sämsta däcken i alla däckklasser.När det gäller dubbdäckens bromssträcka mätt från 50 kilometer i timmen till stopp varierade sträckan från 38,5 meter till 74 meter på is och mellan 20 till 30 meter på snö. De dubbfria varierade mellan 40 till 68 meter på is och 20 till 28 meter på snö.

– Det här visar att det är viktigt att kolla genomförda däcktester som olika tidningar genomför innan köp av däck och välja ett däck med ett bra testresultat, konstaterar Anders Ydenius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!