Det kan tyckas ironiskt att vi, efter de senaste månadernas och årens debatt om cyberkrigföring, hackerattacker och digitala säkerhetsrisker, hamnar där vi har hamnat nu. I USA talas det knappast om annat än de ryska försöken att påverka presidentvalets utgång, och i Frankrike var samma sak uppenbarligen å färde innan den nye presidenten Macron blev vald.
Samtidigt som hackerorganisationer stänger hemsidor, kräver lösensummor och snor åt sig hemliga uppgifter under tiden har vi fått vår egen digitala skandal – men den är inte följden av några intrång eller illasinnade angrepp från främmande makt. Den är helt och hållet av vårt eget märke, och en följd av Transportstyrelsens ytterst besynnerliga slarv.
I samband med upphandlingen av myndighetens nya IT-system har man åsidosatt alla rutiner, och gett fri åtkomst till hemliga uppgifter som kan skada rikets säkerhet till personal på östeuropeiska bolag som inte genomgått någon säkerhetsgranskning.
Bland uppgifterna finns personuppgifter om svenska körkortsinnehavare samt information om alla, såväl civila som militära, fordon. Att detta är uppgifter som i fel händer kan ställa till stor skada behöver knappast sägas. Generaldirektören Maria Ågren har redan avskedats och dömts för brott mot rikets säkerhet, och under tisdagens pressträff lämnade infrastrukturminister Anna Johansson (S) besked om att fler i myndighetens ledning får gå.
Det är bra – men vi kan för den sakens skull inte stanna där. De frågor vi måste ställa nu handlar om hur detta överhuvudtaget kunde hända: Hur kan det i det rådande säkerhetspolitiska läget och den pågående diskussionen om digital säkerhet ens föresväva någon att hantera hemliga uppgifter så släpphänt?
För att göra stor skada behöver man inte ha någon ond avsikt. Det räcker med att inte vara tillräckligt medveten om den nya tidens utmaningar. Tiden när statshemligheter förvarades i ett kassavalv eller ett arkivskåp är för länge sedan förbi. De är på gott och på ont mer tillgängliga nu – och det måste vi vara säkra på att alla våra myndigheter har förstått.