Det är efter att Transportstyrelsen uppgraderat flygplatsen till "referenskod 4C" som det blivit möjligt att ta emot större plan som Airbus 320 och Boeing 737. Dessa plan tar upp emot 200 passagerare, något som efterfrågas av såväl etablerade operatörer, som av flygplatsen själv.
– Det är viktigt för vår utveckling att kunna ta emot större flygplan, både för de operatörer vi har och för framtida operatörer, säger Camilla Lejon som är vd på Linköping City Airport, vars landningsbana ska breddas och flyttas, men som Transportstyrelsen redan nu valt att uppgradera genom en dispens.
Under nio år har flygplatsen samarbetat med nederländska KLM, som erbjuder upp emot tre avgångar per dag till Schiphol i Amsterdam. Den tredje turen, som avgår vid lunchtid mellan november och mars, sattes in för att möta den ökade efterfrågan, främst från näringslivet. Här finns en efterfrågan på att få trafikera med större flygplan, något flygplatsen alltså snart ska kunna möta.
Det kommer dock att dröja mellan ett till två år innan de större flygplanen kan börja landa. Först måste Saab, som äger landningsbanan, få klart med sitt nya miljötillstånd. Redan nu har diskussioner inletts med flera tänkbara operatörer, och processen fram tills det att planen verkligen börjar trafikera, kan vara lång:
– Det kan ta ganska många år från det att man börjar föra en diskussion, säger Camilla Lejon som berättar att det finns aktörer som vill landa i Linköping:
– Men vilka kan jag inte gå in på. Vi för kontinuerligt olika diskussioner som kompletterar de som vi redan har.
Reguljärflyg är det flygplatsen riktar in sig på, och på frågan om det skulle kunna kompletteras med charterflyg, svarar Camilla Lejon:
– Jag förstår att man undrar det om man ringer från Norrköping. Men så tänker inte vi, vi söker inte aktivt efter charter. Här handlar det framför allt om reguljärtrafik.
Den största kundbasen är näringslivet i regionen, men Camilla Lejon kan även se en ökad efterfrågan på reguljära flygningar bland privatpersoner.
– Framför allt på helger och lov.
4,5 mil bort ligger Norrköping Airport. På frågan om grannkommunens flygplats uppgradering påverkar deras verksamhet på något sätt, svarar vd Mari Torstensson så här:
– Nej, vår flygplats är 4E, så den är två storleker större. Det handlar om vilka flygplan man kan ta emot, och vi kan till exempel ta emot Jumbojet, som vi tog emot förra året och som det kanske blir i år igen.
Okej, kommer det nya hästar då, eller?
– Ja det ser ut som så, i maj.
Har ni något annat nytt på gång?
– Inget som är klart just nu, vi sitter med lite projekt, men det är inget jag kan gå in på.