– Lönen ska betalas ut som avtalat, det här är absolut inte okej, säger Lena Bengtsson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, HRF.
Läs mer: Personalen på Fiskmagasinet fick ingen lön
Flera av de anställda på restaurangen har ringt till HRF och undrat vad som händer nu.
– Vi har skickat ut blanketter som de anställda ska fylla i, så vi får ett underlag och kan se exakt hur många timmar de inte har fått betalt för. Nästa steg är att arbetsgivaren får ett lönekrav av oss. Vi har först nu fått reda på att restaurangen har bytt ägare, det har vi inte tidigare haft kännedom om. De flesta glömmer bort att meddela sånt till oss, men oavsett om restaurangen går under ett kollektivavtal eller inte så ska man kontakta oss om det sker en stor förändring i verksamheten, säger Lena Bengtsson.
I värsta fall kan de anställda behöva vänta länge på att få några pengar.
– Går bolaget i konkurs går oftast lönegarantin in och då kan de få en viss del av lönen retroaktivt. Det är inte gjort i en handvändning, de här personerna kan behöva vänta länge på att få sina pengar.
Läs mer: "Vi jobbar för fullt för att få saken utredd"
Lena Bengtsson menar att det viktigaste är att man som anställd har ett anställningsbevis.
– Det är det första du som anställd ska fråga efter. Anställningsbeviset reglerar anställningen, hur många timmar du ska arbeta och vad du får för lön. Många glömmer tyvärr bort det här. Har du ett anställningsbevis blir det mycket lättare om man hamnar i en sådan här situation, eftersom vi i facket har någonting att gå på.