Den ena avbildningen som visar långsidan mot Bruksgatan, är hämtad från något som kallas för Palmskiöldska samlingen i Uppsala universitetsbibliotek.
På den här målningen ser man ett hästdraget lass med hö (?) och många arbetare i farten, både längs slottet och ute i slottsträdgården, som skymtar till höger.
Muren närmast målaren finns inte idag och inte heller den fontän eller liknande som skymtar i trädgården.
Den Palmskiöldska samlingen skapades av riksarkivarien Elias Palmskiöld, 1667-1719, och den omfattar cirka 500 volymer, rörande allt från 1600-tal till 1700-talets början. Tack vare hans flit har vi idag tillgång till åtskilliga handlingar och bilder, som i original gick förlorade i slottsbranden i Stockholm 1697.
Den andra målningen visar på baksidan av slottet, med många anställda i farten, men även en hel del herrefolk, som är ute och spatserar i trädgården.
Även här ser man i nedkanten av bilden någon sorts skulptur eller fontän, som ju inte finns kvar i dagens slottsträdgård.
Den här bilden ska vara hämtad från adelsmannen Erik Dahlbergs bok Suecian antiqua ett hodierna, som han påbörjade på 1660-talet.
Angående Finspångs slott uppfördes det av Louis De Geer d.y. mellan åren 1668 och 1685, efter ritningar av holländske arkitekten Adriaan Dortsman, 1635-1682..
Det stod alltså klart 1685 och sågs då som ett typiskt lantslott från karolinsk tid.
Kanonerna utanför slottet är tillverkade i Finspång 1866 och 1885/1886.