Vinsten försvann med Postens nya villkor
FINSPÅNGNu har Posten ändrat villkoren för återförsäljning av frimärken. Förlorarna är småbutiker och vinnare är postens nya samarbetspartners.
May Mälström har just valt ett vykort, nu hoppas hon att även i fortsättningen kunna köpa frimärke på samma ställe som vykortet. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
May Mälström har just valt ut ett vykort som hon ska skicka till Tyskland.
- Det är ju mycket bättre om man kan köpa frimärken på samma ställe som man kan köpa vykort. Det blir ju jobbigt om man ska springa runt på olika ställen för varje sak man behöver, men jag tycker inte att det är riktigt rätt att alla återförsäljare inte får rabatt, säger hon.
<b>Nytt avtal ger lägre rabatt</b>
Posten sa upp tidigare avtal i höstas för att träffa nya med sina nya samarbetspartners. Men det innebär även en minskad rabatt för de företagen från tio till fem procent. En av de nya samarbetspartnerna är Pressbyrån och har man nu en mindre butik som ligger för nära, ja då får man inget nytt avtal.
- Jag tycker att det är dålig stil av posten, inte nog med det här utan de har passat på att höja portot med två kronor inom Europa och med två kronor för utrikes, säger Berit Ericsson på Bokia.
<b>Mini-minipost</b>
Bokhandeln har trots uppsagt avtal beslutat att fortsätta sälja frimärken till privatpersoner, men inte till företag som köper hela rullar.
- Det är den lokala Posten som avgör med vilka man vill skriva avtal, säger pressekreterare Johan Elmberg.
<b>Ekonomiska aspekter</b>
Han menar också att eftersom Posten numer är ett aktiebolag så måste man ha en ekonomisk aspekt på allt.
- Vi kommer att ställa mycket högre krav på våra nya samarbetspartners än vad vi gjort tidigare med logotyper, postställ och större lager. Dessutom måste det finnas en postlåda i anslutning till företaget. Det blir som en mini-minipost, säger Johan Elmberg.