Finspångsbon begärde totalt 16 000 kronor i skadestånd för kamremsbyte, montering av nya däck, styrledsbyte, framvagnsinställning och reparation av airbag.
Som grund för kraven påpekade mannen att bilen var felaktig vid leveransen. Anmälaren hävdar att säljaren inte bytt kamrem trots att företaget uppgett detta vid köpet.
Dessutom var sommardäcken helt utslitna och tomma på luft. Bilfirman har, enligt honom, felaktigt uppgett i sitt svar att det rör sig om vinterdäck. När mannen skulle vrida ratten tändes lampan för airbagen och det visade sig att airbagen var "hoplimmad". Den hade inte fungerat vid en kollision.
Bilföretaget i Norrköping motsätter sig kravet. Företaget betonar att de vid köpet inte hävdat att kamremmen hade bytts. Firman understryker att de övriga fel som kunden åberopar inte fanns vid leveransen.
Vinterdäcken ska mannen ha fått utan kostnad och sett att dessa var i dåligt skick.
Allmänna reklamationsnämnden konstaterar i sitt beslut att Finspångsbon inte bevisat att företaget lovat att bilen skulle levereras med bytt kamrem. Detta gäller även att dubbla uppsättningar däck skulle ingått i priset.
När det handlar om de glappa styrlederna och den "hoplimmade" airbagen anser nämnden däremot att det är fråga om köprättsliga fel och att dessa har upptäckts inom sex månader. Airbagens fel kan inte ha uppkommit efter leveransen.
Därför rekommenderar nämnden bilfirman att ersätta kunden med 2 800 kronor för dessa kostnader.