Så här skriver Linda Juresta:
"Jag som är pendlare till Linköping olika tider och inte dagtid som östgötatrafiken tror att alla jobbar, tänkte om inte Finspång kan renovera banvall och ha tåg till Kimstad, så man kan byta till Östgötapendeln och slippa ta bilen, oavsett vilken tid man jobbar."
Folkbladet bollar över frågan till kommunalrådet Anders Härnbro (S), som säger så här:
– Det är många i Finspång, som har tankar om persontågstrafik igen, så de här funderingarna lever hela tiden.
– För några år sedan gjorde vi tillsammans med Norrköpings kommun en utredning, om att fortsätta med pendeltågen till Finspång, men då kom man fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart.
På vilket sätt?
– För det första skulle ju Finspång bli en slutpunkt för pendeln, eftersom den inte kan åka vidare någonstans, utan måste bara stanna och vända här.
– För det andra måste man rusta upp rälsen längs hela sträckan och det skulle kosta 100-tals miljoner kronor, vilket inte ansågs ekonomiskt försvarbart i utredningen.
Men det går ju redan idag godståg på rälsen?
– Ja, och det är vad den klarar idag, eftersom godstågen inte behöver gå lika fort, som pendeltåg skulle behöva göra och godstågen går ju inte heller lika ofta som pendeltågen.
Så det är kört, när det gäller persontåg till och från Finspång?
– Nej, jag vill nog påstå att tanken lever och det skulle ju vara miljömässigt positivt, om många ställde bilen och åkte tåg istället. Men mer än en tanke är det inte idag.