Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Viberga vänder trenden uppåt

FINSPÅNG
Det stundar ljusare tider för Norra Östergötlands Konsumtionsförening. Fortsätter siffrorna att peka uppåt under 2002 planerar man att införa den traditionella återbetalningen i kontanter till medlemmarna. Men först ska man bygga om - igen.

Ekonomichef Bo Andersson och vd Lars Andersson bakom konditoridisken på Viberga.
FOTO: TITTI OLOVSSON

Ekonomichef Bo Andersson och vd Lars Andersson bakom konditoridisken på Viberga. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto:

Finspång2002-03-13 00:00
Den här gången är det dock ingen omflyttning av varor som kommer att ske. Det är den så kallade förbutiken med bröd, kiosk och spelavdelning som ska fräschas upp och så ska man bygga ett helt nytt fik.
- Det blir ett riktigt fik med plats för 30-40 personer och där man kan sitta och titta på folk som går förbi, säger Lars Andersson vd på Viberga.

<b>Yoghurt och fisk</b>
Förutom ett nytt fik planerar man också för en ny färskvarulinje, där man ser över utbudet från frukt till mejeriprodukter. En satsning på mer delikatesser och förhoppningsvis även en fiskavdelning.
- Vår förhoppning är att det ska vara möjligt under året, men först ska styrelsen godkänna förslaget, säger Lars Andersson.

<b>Stärkt soliditet</b>
Det är tack vare att man fått ett trendbrott i den negativa spiral som man varit i under hela 90-talet som man nu kan satsa framåt.
- Eftersom intäkterna ökat och skulderna minskat så har vår soliditet stärks, det betyder att vi nu styr vår egen utveckling och inte behöver förlita oss till andra, säger ekonomichefen Bo Andersson.
Kostnadseffektivitet heter medicinen som fått föreningen på fötter. Allt från inköpsrutiner till personalrotation inom arbetsplatsen har bidragit till trendbrottet och man har inga planer på uppsägningar utan man räknar med att de naturliga avgångarna ska räcka.
Kostnadseffektiviseringen ska också göra föreningen bättre rustad att möta eventuella kommande konkurrenter från övriga länder som vill ta sig in på den svenska marknaden.
Ekonomin för föreningens andra butiker under år 2001 ser lite olika ut.
- Östermalmshallen som tidigare gått sämre har nu fräschats upp, blivit Posten-partner och kostnadseffektiviserats och förväntas gå bättre framöver, säger Bo Andersson.
Bergslagshallen går mycket bra, medan Sonstorp har det besvärligare och Rejmyre går hyfsat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om